地缘政治而政治

Сарадња Србије и Белорусије, између очекивања и реалности

Драгана Трифковић за eurasia.expert

Председник Белорусије Александар Лукашенко боравио је у службеној посети Србији почетком  децембра . У Београду је Александар Лукашенко разговарао са председником Србије Александром Вучићем. Шефови држава разговарали су о развоју политичког дијалога и економској сарадњи између земаља. Како бисте оценили исход састанка два председника? Шта је био главни разлог Лукашенкове посете Београду?

Мислим да је посета белоруског председника Србији прошла успешно и да је она била корисна и једној и другој страни. Разлог посете био је учвршћивање сарадње између Србије и Белорусије. Наше две земље су у пријатељским  односима од самог почетка дипломатских односа (од када је Белорусија постала независна након распада СССР). У овој години смо прославили 25 година дипломатских односа Србије и Белорусије. Мислим да је ова посета председника Лукашенка реализована у циљу потврђивања добрих односа.

Белоруски председник је доста популаран у Србији, али треба имати у виду чињеницу да се Белорусија  у нашој јавности увек сагледава кроз пријатељске односе са Русијом. Шира јавност није упућена у детаље руско-белоруских односа. С друге стране Александар Лукашенко пријатељски однос према Србији везује за политичке структуре из деведесетих година када је на власти био Милошевић, а такође за Српску радикалну странку која није нарочито полуларна у Србији. У вези са тим односима, председник Лукашенко је у Скупштини Србије изнео критике на рачун српске опозиције. Тренутна ситуација у Србији је доста напета и опозиција је под великим притиском режима. Већ више од годину дана трају протести у многим градовима Србије, као и бојкот Скупштине Србије од стране опозиционих посланика. Критике које је белоруски председник изнео на рачун српске опозиције, свакако се нису свиделе опозицији.

Трговинска и економска сарадња Србије и Белорусије не развија се активно, трговина опада. Шта је разлог за то? А да ли верујете да Белорусија и Србија могу да остваре промет од 500 милиона долара (прошле године је био 148 милиона долара)?

Србија и Белорусија имају потписан Споразум о слободној трговини, а недавно је Србија потписала и Споразум са Евроазијском економском заједницом. Међутим потписани Споразуми у пракси не донесе значајно побојшање економских односа, иако тржиште ЕАЕЗ нуди огромне могућности. Разлог је економска политика Србије која је усмерена на трговинску сарадњу са Европском унијом и привлачење страних инвеститора. Нажалост Србија нема много шта да понуди за извоз јер се домаћа привреда налази у тешкој ситуацији. Дакле препрека развоју економских односа Србије са ЕАЕЗ а тиме и Белорусије је пре свега српско питање. Са белоруске стране постоји велика воља за развојем економске сарадње и то је за Белорусију веома значајно питање с обзиром на то да Белорусија жели да буде економски независна и да пронађе нова тржишта. Међутим Србија нема јасну економску стратегију преусмеравања стратешке сарадње са ЕУ на друге земље као ни за развој домаће привреде, што је у основи највећи проблем. Србија је раније имала развијену домаћу индустрију али данас она ради са малим капацитетима. Дешава се да страни инвеститори купују српске фирме како би користили погодноси трговинских споразума Србије са Русијим или Белорусијом.  С друге стране белоруски производи су изузетно квалитетни и могли би да нађу већи простор на српском тржишту, али не верујем да би ЕУ то дозволила. Из тих разлога мислим да су пројекције за увећање трговинске размере нерелне.

После састанка председника Белорусије и Србије, потписан је пакет докумената, половина – у области науке. Потписи су стављени на осам докумената, од којих се четири односе на научну област. По вашем мишљењу, зашто је акценат углавном стављен на подршку развоју научних веза између две земље?

Научне везе су изузетно важне, а Белорусија има добре научне потенцијале. Белоруски државни Универзитети нуде велике могућности и висок ниво знања. Због тога је за Србију важно да сарађује са Белорусијом на научном и образовном нивоу. Требало би да Универзитети у Белорусији буду доступни и нашим студентима односно да имамо размену студената. Ипак мислим да су перспективе такве сарадње такође ограничене српском незаинтересованошћу што је случај и у вези са научно-образовном сарадњом Србије са Русијом. Ове године је само десет српских студената отишло да се школује у Русији, иако РФ обезбеђује преко 100 стипендија годишње за студенте из Србије. Мислим да је акценат стављен на развој научних веза због тога што оне на неки начин осигуравају будућу перспективу развоја односа. Нажалост највећи део сарадње са бившим земљама СССР у свим областима се заснива на нечијој личној иницијативи и ентузијазму.

Белорусија ће помоћи Србији у реформи војске. То је најавио председник Србије Александар Вучић новинарима након преговора са председником Белорусије Александром Лукашенком. Како оцењујете изгледе за сарадњу двеју земаља у овој области?

Евиденто је да последњих година постоји војно-техничка сарадња Србије са Белорусијом и да се спроводе заједничке војне вежбе, али она није стратешка. У војном смислу Србија је нажалост усмерена на стратешку сарадњу са НАТО и САД кроз Партнерство за мир, СОФА споразуме и Индивидуални акциони план партнерства (ИПАП) као и стратешки договор о сарадњи Војске Србије и Војске Охаја. Иако се Србија декларативно изјашњава као војно неутрална земља, ниво сарадње Србије са НАТО вишеструко превазилази статус неутралности. Већина грађана Србије има крајње негативно мишљење о НАТО због агресије коју је ова земља извршила 1999. године. Ипак Србија се обавезала кроз ИПАП да медијски пропагира сарадњу са НАТО као и да појача деловање народне дипломатије на промоцији ове сарадње. Дубоко сумњам да ће такви напори дати резултате. С друге стране Србија има статус посматрача о ОДКБ али он није упоредив са статусом при НАТО односно нивоом сарадње. НАТО жели да интегрише остатак Балкана, мада је сарадња Србије са овом организацијом подигнута на такав ниво да ће питање учлањења остати само неиспуњена формалност. Заступам ставове да је Европи потребан нови договор о колективној безбедности који би укључивао и Русију. Нисам сигурна колико је то реално оствариво али мислим да би то било добро решење за све. 

Када су Србија и ЕАЕУ потписале споразум о слободној трговини, Европска унија је изјавила да је ова одлука српске стране супротна њеној жељи да постане чланица ЕУ. По вашем мишљењу, по ком сценарију ће се одвијати догађаји у Србији у вези са европским интеграцијама?

Процес проширења ЕУ је заустављен због реформи које спорводи ЕУ. Још увек не знамо како ће оне изгледати, али постоје неке назнаке да ће се ЕУ реформисати тако да ће у будућности постојати различити нивои интегрисаности као и ЕУ у неколико колосека. Због тога је ЕУ усмерила Србију на сарадњу са Албанијом и Северном Македонијом са којима је потписана Декларација о формирању „малог шенгена“. Идеја ЕУ је унапређивање ргионалне сарадње Србије, Црне Горе, Босне и Херцеговине, Северне Македоније и Албаније као степен ка даљој интеграцији у ЕУ. Томе треба додати и Косово које без обзира што пет земаља ЕУ не призаје као независну државу, ЕУ говори о интеграцији шест земаља. Ове земље ЕУ сматра периферијом и жели да их задржи под својом контролом али не у виду чланства како је до сада постојало. Сарадња Србије са ЕАЕУ и европске интеграције су успротстављени процеси јер ће се у неком тренутку од Србије захтевати да усклади своју политику са ЕУ, што значи и раскидање трговинског споразума са ЕАЕУ и увођење санкција Русији. Да ли ће и када до тога доћи, ми не можемо тачно да предвидимо због процеса реформи ЕУ. Вероватно ће почетком следеће године бити јаснијих назнака о даљем процесу евроинтеграција и перспективама балканских земаља у ЕУ.

 

22. Јануар 2019.

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注