科学和社会

Спомена Милачић: Право украјинске деце на Украјинску православну цркву – има ли кога у комитету за дечија права при УН?

中心的地缘战略的研究 организовао је  28. августа Међународну конференцију на тему кршења верских права са посебним освртом на Украјинску православну цркву у контексту актуелних дешавања. Конференција је одржана у Прес центру Удружења новинара Србије у центру Београда.

Преносимо излагање г-ђе Спомене Милачић:

Покушаји разарања УПЦ несумњиво делују на одрасле вернике којима се овим путем укидају њихова основна људска права – право на веру и верски идентитет пре свега. Одрасли људи међутим у великој мери имају изграђен тај верски идентитет и премда са патњом и премда бар до сада без заштите УН, они јасно увиђају шта се дешава а њихова вера и њихови монаси, премда такође у патњи, свесно трпе али се, снагом своје вере, боре и надају.

Одрасли имају ту велику предност свесног расуђивања, постојане вере и наде која, у склопу свих вероисповести, омогућава духовну снагу па тиме и снагу личности.

Деца у Украјини, као и сва друга деца ипод 18 год,  још увек немају јасно изграђен верски идентитет и она немају могућност да разумеју шта им се чини, шта им се одузима и којој вери заправо припадају. У историји има на жалост пуно примера оваквог дечијег незнања које омогућава да се верска права детета крше без отпора, да се утиче на изворну веру и идентитет детета, да се то чини свим средствима, без гласа и, нажалост, без икакве милости злостављача.

У свету коме припадамо ипак постоји документ, ратификован од стране већине земаља (па и Украјине) који овакву праксу покушава да суспрегне препознајући је као једно од најподмуклијих облика кршења људских права. Деца су најосетљивија група, биолошки и психолошки најмање отпорна и из тог разлога је разумљиво да посебна брига поборника људских права треба да буде окренута управо ка њима. И зато ми данас говоримо о деци Украјине, о деци чија верска права се нарушавају пред лицем читаве светске заједнице и која, у часу док ово говоримо, грубо и дивљачки бивају истргнута из духовног наслеђа коме припадају. Монаси и свештенство Украјине, архетипски носиоци благовести вере дечијим душама – злостављани су, истеривани и убијани.

Један од најпознатијих међународних докумената који је ујединио чланство у потреби за посебном заштитом деце из горепобројаних разлога јесте и Конвенција о правима детета, документ који је усвојен на Генералној скупштини УН 20 новембра 1989.

Конвенција је прихваћена и ратификована од стране готово свих али ипак не свих земаља. Сједињене Државе рецимо, јесу подржале Конвенцију али је нису ратификовале.

Па ипак Конвенција о правима детета сматра се цивилизацијском тековином и широко је подржана. Ми ћемо се у овом прилогу позивати на Конвенцију о правима детета у настојању да одбранимо право украјинске деце да одрастају – уколико то желе и уколико то њихови родитељи подржавају – у традицији Украјинске Православне Цркве.

Делови Конвенције који ћемо овде наводити су у преводу Невене Вучковић Шаховићн а издавач је УНИЦЕФ Београд.Од стране аутора су наглашени (болдирани) они делови чланова Конвенције који су деловањем режима у Кијеву најдрастичније кршени.

Састављачима Конвенције заиста није било лако будући да је било потребно саставити документ који гарантује основна права широко раширеној групи – од новорођенчета до осамнаестогодишњака. Унутар овог широког развојног спектра издвајају се две јасне тенденције, она која гарантује идентитетску утемељеност (право на заштиту свог породичног, етничког, верског хабитуса) као и право, чешће везано за тинејџерске годинама, самореализације, слободнијих одлука и заокруживање сопственог идентитета сопственим изборима. 

Глобално гледано, упркос уобичајеним начинима тумачења овог документа ( што наравно наилази на отпор који се генерализује на сва документа везана за људска права) – суштина Конвенције је протективна, етнички и верски заштићујућа. Дух читаве Конвенције о правима детета изражава  стремљења заштите, јачање протективних мера везано за менталну, физичку као и духовну добробит детета. Подржава се и специфичност дететових индивидуалних потреба и стремљења али превасходно се настоји детету омогућити сигурно и традиционално окружење као безбедан модел одрастања. Наравно, дете се штити од злостављања којегод врсте  па и ако злостављање оно долази од стране његових најближих али се истовремено пружа подршка традиционалном моделу развоја. Породица јесте најсигурније место, ако пажљиво читамо Конвенцију. Начело иницијалне припадности одређеној идентитетској групи (укључујући и верску групу којој дете рођењем припада)  редовно се узима као стање које треба штитити.

Ово је видљиво у општем духу Конвенције као и експлицитније у појединим њеним члановима.

Већ  у Члану 2/2 Конвенције да се препознати да су уверења детета везана за уверења родитеља те традиционално опредељена.

Члан 2

       1.Стране уговорнице ове Конвенције ће поштовати и обезбеђивати права утврђена овом Конвенцијом сваком детету које се налази под њиховом јурисдикцијом без икакве дискриминације и без обзира на боју коже, пол, језик, вероисповест, политичко или друго уверење, национално, етничко или социјално порекло, имовинско стање, онеспособљеност, рођење или други статус детета, његовог родитеља или старатеља.

  1. Стране уговорнице ће предузети све одговарајуће мере како би се обезбедила заштита детета од свих облика дискриминације или кажњавања заснованог на статусу, активностима, израженом мишљењу или уверењу дететових родитеља, законских старатеља или чланова породице.

Ова „уверења дететових родитеља“ подразумевају дуго, генерацијско временско трајање и наравно подразумевају религијска уверења што се надаље током детаљније анализе и јасно прецизира.

Члан 14 Конвенције о правима детета нас опомиње:

  1. Стране уговорнице ће поштовати право детета на слободу мишљења, савести и вероисповести.

Речју, дете има право на веру, на безбедност при вршењу верских обреда и на породично окупљање унтар своје религијске групе. И ова дететова верска слобода никаквим актом не може бити одузета. Ова основна слобода може, по Конвенцији бити само „ограничена“ (не и одузета, ни у једном случају) у посебним случајевима прецизираним законом (одговарајућим, донетим на одговарајући начин  и образложеним) да би се „заштитила јавна сигурност, поредак, здравље, морал или основна права и слободе других“.

Ништа од свега тога није био случај када је дошло до одузимања права украјинској деци да своје духовне потребе развијају у складу са традиционалном УПЦ.

Како угроженост детета расте (злостављање, опасности разних врста, рат, елементарне непогоде, Конвенција све више брине како о основним физичким тако и о једнако важним културним и религиозним потребама детета.

Члан 20

  1. Детету које је привремено или стално лишено породичне средине или коме, у његовом најбољем интересу, не може бити допуштено да у таквој средини остане, имаће право на посебну заштиту и помоћ државе.
  2. Стране уговорнице ће у складу са својим националним законима обезбедити алтернативну бригу за такво дете.
  3. Таква брига може да укључи, између осталог, смештај у другу породицу, кафалах према исламском праву,усвојење или, ако је неопходно, смештај у одговарајуће установе за бригу о деци. При разматрању решења дужна пажња ће бити посвећена потреби успостављања континуитета у подизању детета као и етничком религиозном културном и језичком пореклу детета.

Религиозно као и културно порекло везано је за Украјинску Православну Цркву и стога ова духовна потреба детету ни у ком случају не сме бити ускраћена.

Овај члан Конвенције нас међутим опомиње и на поступке за доделу украјинске деце сирочади чији су родитељи страдали и још увек страдају током ратних дешавања. Као што је кафалах један од приоритетнијих избора за смештај сирочади исламских родитеља, ништа мање није значајно да украјинска деца без родитеља доспеју у домове истог или сличног религиозног порекла.

Будући да је реч о рату који у Украјини има изузетно много жртава, а неки од њих су и родитељи, ово је нажалост нешто о чему такође морамо мислити. Усвојења украјинске деце која су изгубила родитеље морају се одвијати у складу са овим, сасвим јасним чланом конвенције.И свакако морају бити транспарентна, уз неопходну дозу заштите података о личности свакако, али сам процес мора бити јавно презентован.

Члан 27

       1.Стране уговорнице признају право сваког детета на животни стандард који одговара дететовом физичком, менталном,духовном, моралном и социјалном развоју.

Држава потписница не само да је преузела обавезу неговања дететових духовних потреба, пре свега оних које су подржане од породичне, етничке и религијске групе – држва потписница има обавезу финансирања организација које детету омогућавају остваривање духовних потреба унутар његовог традиционалног хабитуса. У Украјини је то Украјинска православна Црква, њена традиција, извориште, свештенство и монаси. Управо она која је предмет злостављања и уништавања.

    И треба ли након овога ишта још додати везано за кршење основних верских права деце у Украјини?

   Можда је време да се обратимо ономе ко надгледа како државе чланице практикују Конвенцију – а то је Комитет за дечија права при УН. Има ли тамо икога ко се залаже за верска права украјинске деце?  Или се напросто Конвенција о правима детета не примењује више? Како видимо, од стране украјинског режима она је вишеструко и некажњено кршена.

3. септембар 2023.

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注