地缘政治而政治

Споразум о слободној трговини Србије са ЕАЕУ је маркетиншки трик српских власти

Интервју Драгане Трифковић за Евроазија.експерт

 

Европска унија позвала је Србију да одустане од потписивања споразума о слободној трговини са ЕАЕУ-ом, изјављујући да је у супротности са њеним плановима за приступање ЕУ. Како коментаришете ово? У ствари, да ли је то у супротности са плановима Србије да се придружи ЕУ?

Српско руководство званично истиче да је улазак наше државе у ЕУ стратешки циљ. Морам да напоменем да о овој одлуци никада није постигнут консензус у друштву. Наиме, грађани Србије никада нису имали могућност да се одлуче да ли су за улазак Србије у ЕУ или против, што би демократским путем требало да се постави као референдумско питање. Дакле, улазак Србије у ЕУ је политичка одлука владајућих структура. Ако узмемо у обзир чињеницу да ЕУ има правила по којима функционише и да Србија, која има статус кандидата за ЕУ спроводи процес евроинтеграција,  дужна је да у том процесу усклади своју политику са правилима ЕУ.

Ова правила се односе и на спољну и на безбедносну политику, а такође и на трговинску политику. Заједничка трговинска политика је једна од најважнијих заједничких политика ЕУ. Спољна трговина ЕУ је чврсто повезана са спољном политиком ЕУ. У том смислу ЕУ очекује од Србије не само да раскине Договор о слободној трговини са Русијом, већ да јој уведе и санкције. Ако у том контексту говоримо о игнорисању потребе усклађивања политике са ЕУ и још додатног проширивања сарадње са ЕАЕУ, онда ЕУ има право због тога што опомиње Србију. Ако ствари посматрамо из друге перспективе, поставља се питање: шта је интерес Србије? Закључила бих да Србија мора демократски да одлучи, у складу са вољом већине грађана, која је њена спољна политика. Мислим да оваквим контрадикторним поступцима Србија доводи себе у конфликтну ситуацију и да може да изгуби поверење спољнополитичких партнера, како на Западу, тако и на Истоку.

У ком облику се врши притисак од стране Европске уније на Србију?

Европска унија условљава Србију по многим питањима, и то је однос који траје већ годинама. Оно што је индикативно то је да када Србија испуни једне услове, увек јој се намећу нови. Један од услова ЕУ је и то да Србија треба да се одрекне 15% своје територије, уколико жели да постане чланица, односно да призна Косово као независну државу. У свему томе се намеће суштинско питање, а то је зашто српске власти пристају на уцене? Сматрам да Србија пре свега мора да се води својим државним и националним интересима и да према томе формулише спољну политику. Нажалост, то сада није случај.

Какво је заправо мишљење по питању споразума о слободној трговини са ЕАЕУ у политичкој елити Србије? Да ли има много присталица сарадње са ЕАЕУ-ом у политичкој елити Србије?

Морам да напоменем да то свакако није главно питање за Србију сада, јер Србија је суочена са много озбиљнијим проблемима. Државни систем је поприлично урушен, што се одражава и на унутрашњу и на спољну политику. Због тога је пре свега сада главна тема унутрашња политика, јер док се систем не постави на чвршће основе, Србија неће моћи да напредује ни по ком основу. Долази до раслојавања у друштву, али пре свега по унутрашњим питањима. У таквој ситуацији наметање тема као што је договор са ЕАЕУ је контрапродуктивно. Економија Србије је на слабим ногама и формулисана тако да не подржава развој домаће привреде, већ даје предност страним инвестицијама. Ове инвестиције Србија финансира из буџета грађана Србије, чиме помаже страним фирмама да дођу на српско тржиште. У највећем броју случајева ради се о фирмама из западних и арапских земаља, као и из Турске. Рецимо фирме из Русије често нису у ситуацији да буду прихваћене као потенцијални инвеститори, јер то не дозвољава ЕУ. Највећу штету трпе домаће фирме које нису у могућности да буду конкурентне страним инвеститорима, јер немају државну подршку. Из тог разлога оне нису конкурентне ни на страним тржиштима. ЕУ је стратешки спољнотрговински партнер Србије, јер је то политичка одлука нашег руководства. Ако говоримо о Споразуму о слободној трговини са РФ, српске фирме од њега немају велике користи, пре свега због тога што држава не води економску политику која је усмерена ка развоју домаће привреде. То даје простора страним фирмама да користе руско-српски трговински споразум тако што купују или инвестирају у српске фирме, а затим извозе на руско тржиште. Такав је случај рецимо са фабриком Пирот коју је купила француска компанија и сада она извози гуме на руско тржиште, користећи погодности Споразума о слободној трговини између Србије и РФ. То није једини пример, има доста хрватских компанија које користе исте погодности. Ако узмемо у обзир и то да Србија поред Русије има Договоре о слободној трговини са Белорусијом и Казахстаном, потписивање договора са ЕАЕУ значило би проширивање сарадње на Киргизију и Јерменију са којима Србија има 0,3% трговинске размене. Из наведених примера се види да Србија не користи ни могућности већ потписаних трговинских споразума, због тога споразум Србије и ЕАЕУ има више маркетиншки карактер него што нуди нове перспективе. Тржиште ЕАЕУ свакако нуди перспективе, али ограничавајући фактор је српска економска политика.

Споразум о слободној трговини са ЕАЕУ-ом треба да буде потписан крајем овог месеца – октобра. Да ли мислите да ће Србија потписати овај споразум, упркос притиску Европске уније?

Из досадашње праксе је познато да је Србија одустала од многих договора због притиска ЕУ. Рецимо Србија није одобрила дипломатски статус Руско-српском хуманитарном центру у Нишу, иако је то већ било договорено са РФ. Други пример је некоришћење слободног простора на тржишту Русије, који је настао међусобним увођењем санкција Русије и ЕУ. Србија је могла да искористи ту шансу уз редефинисање економске политике, али је ЕУ инсистирала да Србија нема право да заузима простор који су раније имали производи ЕУ на руском тржишту. Да ли ће у овом случају Србија поново подлећи притисцима, или ће упркос њима да потпише споразум са ЕАЕУ, не могу да прецизирам. Мислим да је већи проблем што тај споразум, и ако буде потписан, неће имати великог домета. Могао би да има уколико би Србија имала такву економску стратегију, али то није случај. Имамо случај да неке чланице ЕУ боље сарађују економски са Русијом као што је Хрватска, него што то ради Србија.

Са друге стране, јавност у Србији је критична према ЕУ због тога што осуђује потписивање договора са ЕАЕУ а не реагује на много озбиљније ствари као што су кршење Устава, цензура медија, недостатак демократије у Србији. На томе се јасно виде двоструки стандарди.

Шта мислите, које мере може предузети Европска унија ако Србија потпише овај споразум? Да ли ће се односи између ЕУ и Србије погоршати?

ЕУ може да успори преговарачки процес са Србијом, али не мислим да би то било лоше по Србију, због тога што су моји погледи евроскептични. Верујем да би ЕУ покренула медијску кампању против такве одлуке Србије, али делимично би у томе била у праву. Можда је то пут којим српска спољна политика треба да дефинише шта заиста жели. Јасно је да ЕУ има захтеве које државе кандидати за чланство морају да испуне. Поштеније би било да Србија суспендује процес евроинтеграција, док се и сама ЕУ не изјасни о даљем проширењу. Мислим да би то било најбоље решење, али нисам уверена да би српско руководство могло да донесе такву одлуку због обавеза које је преузело. За Србију би у овом тренутку најбоље било да не иде у процес интеграција у било какве организације, већ да пре свега реши унутрашње проблеме и дефинише спољну политику у складу са вољом већине њених грађана. Моје мишљење је да већина грађана Србије не подржава европске интеграције.

Након што би Србија потписала споразум о слободној трговини са ЕАЕУ-ом, да ли мислите да би ЕУ одустала од намера да привуче Србију у ЕУ?

Процес проширења ЕУ је заустављен и ту не постоје никакве дилеме. Србија игнорише ту чињеницу и наставља да испуњава захтеве ЕУ иако нема никаквих гаранција да ће икада постати чланица ЕУ. Мислим да је то лоше поступање. Оног момента када је ЕУ зауставила процес проширења, Србија је била дужна да реципрочно заустави процес евроинтеграција.

Неизвесност о чланству Србије у ЕУ је сада још повећана након Брегзита и наставка кризе у ЕУ. Мислим да је идеја Запада да Србију даље држи у својој зони утицаја кроз процес евроинтеграција, али да нема озбиљну намеру да је у ту организацију прими. Са друге стране појачане су активности НАТО у правцу интеграције читавог Балкана у ту организацију.

Разговор водио: Сејмур Мaмедов

8. Октобар 2019.

 

 

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注