地缘政治而政治

У Србији поново две кутије – службена и ћорава

Пише: професор Слободан Самарџић

Избори који ће се одржати за неколико дана по својој такмичарској дражи и неизвесности равни су данашњим изборима у Северној Кореји или негдашњим изборима у земљама „реалног социјализма“ и „реалног самоуправљања“. Србија још не баштини чисти систем ових држава, али свакако следи ток настајања таквог система у првим послератним изборима у Југославији, изборима за Уставотворну скупштину почетком 1946. године.

Тада је, формално гледано, постојао страначки плурализам, наслеђен из предратног времена, али је постојала и Комунистичка партија која је апсолутно доминирала политичким животом државе. Први избори били су слика и прилика тих историјских околности и, као такви, били су егземпларни оглед процеса деструкције страначког плурализма. (О овоме у антологијској књизи Војислава Коштунице и Косте Чавошког, Страначки плурализам или монизам, више издања – 1983, 1990, 2011).

Данас се не може предвиђати да ли ће садашњи избори у Србији бити увод у стварну и формалну ликвидацију страначког плурализма – много је вероватније да неће – али се поуздано може направити аналогија ових двају изборних искустава. Статички гледано, Србија има необично сличан страначки систем и, сходно томе, изборну ситуацију као и Југославија 1946. године. Постоји мноштво политичких странака, али само једна управља државом, свеколиким јавним животом, па тиме и изборним процесом, као да је једина. Може се поставити питање, зашто се данашњи режим не пореди са Милошевићевим из деведесетих, него са Брозовим послератним? Разлика је у томе што Милошевић није управљао јавним животом у мери у којој је то чинио Броз, ни у мери у којој то чини Вучић. Посебно, није својим политичким акцијама задирао у сферу приватног живота попут друге двојице.

Две карактеристике у специфично системском смислу обележавају Брозову (из 1945-46) и Вучићеву изборну политику. То су: прво, хегемона улога најјаче странке у оквиру постојећег страначког плурализма и, друго, потпуно одсуство изборне компетитивности. (Код Милошевића је ово друго постојало бар у извесној мери и видљивој форми). Ми данас, као и наши претходници после Другог рата, јасно видимо да хегемона странка односи супериорну победу, а друге странке не само да немају шансе да се домогну власти, него им се превентивно и средствима принуде таква прилика онемогућује. Овај став не може да релативизује положај СПС-а у режиму од 2012. до данас, ако имамо у виду да је и Брозова постизборна влада имала неколико министара из других странака.

Надаље, и данас постоје странке – изборни апстиненти, као што је то била Демократска странка 1945-46. (уз неколико малих групација у Хрватској и Словенији). Странке које данас чине Савез за Србију бојкотују изборе из истих разлога из којих је то чинио Милан Грол са својим демократама – не постоје елементарни услови са изборно такмичење, изборни плурализам само прикрива праву природу режима и пружа легитимност његовом антидемократском деловању, опозиционе странке улазе у ову игру ради интереса сопственог одржања и др. Демократе су најбоље виделе о чему се овде ради и извеле начелне консеквенце – без нас, по цену потпуног ризика. Данашња страначка групација која бојкотује изборе поступа уз слична образложења, премда са више вере у будућност него што је Грол то смео себи да допусти.

Управо стога што су онда постојали апстиненти а данас бојкоташи избора, што је у суштини исто, сличан је и феномен новог изборног разликовања – између оних странака које излазе и оних које не излазе на изборе. Та разлика се данас „медијски“ подцењује као и пре 75 година, али је у историји остала позната управо она а не разлике унутар тзв. Народног фронта. Да подсетимо, све странке које су изашле на изборе 1946. године чиниле су једну листу чиме је већ релативизована њихова унутрашња различититост, али је постојање апстинентске опозиције, ма колико нејаке и маргнализоване, сасвим обесмислила њихове унутрашње политичке разлике. У реалним односима, овде се радило о борби између слабо прикривене аутократије и последњих остатака демократије која је била десеткована и чињеницом да су листи Народног фронта приступиле и готово све друге наводно опозиционе странке.

Има основа да се и овде укаже на оправданост аналогије са данашњим стањем. Није вероватно да овај режим стреми једнопартијском систему као некада комунисти. Али то је тако само зато што је владајућој странци овакво стање – плурализам унутар некомпетитивног хегемонизма – удобно онолико колико и комунистима у једнопартијском систему. Зато их ни не поредимо динамички, него статички – два стања: 2020. и 1945-6. У тој перспективи, оба су подједнако антидемократска и зато структурно противна уређеној држави са функционалним правним поретком и стабилним институцијама. Из тог угла гледано, опозиционе странке које данас иду на такве изборе делују као убоги лојалисти негдашњег Народног фронта и његове изборне листе.

 

Најзад, реч о једној привидно неаналогној ствари у нашем поступку поређења. То је постојање „кутије без листе“, или у народној представи – ћораве кутије, феномена који је у највећој мери обележио изборе из 1946. Тога данас заиста нема. Али, ако погледамо образложење творца јединственог института „кутије без листе“, Едварда Кардеља, онда опет израња аналогија. Према писању Демократије (листа тадашње ДС) од 1. децембра 1945. аутор овог патента је на Уставном одбору Скупштине рекао да уношењу кутије без листе „није циљ још једно обезбеђивање слободе гласања, пошто је она већ потпуно обезбеђена, него је циљ да спречи роварење антидемократске мањине која би хтела да апстиненцијом оспори ваљаност избора“ (Коштиница/Чавошки, изд. од 2011. са прилозима, стр. 416). То је, у ствари, била кужна кутија са двоструком функцијом – да се санитарно одвоје исправни од неисправних гласова (разуме се – не у техничком него у политичком смислу) и да се видљиво издвоје исправни од неисправних гласачи. Данас, како рекосмо, нема ћораве кутије, али има политичког понашања које је некада давно произвело ово изборно чудо. Кардељ, као да је антиципирао стање у Србији 2020. године доносећи преку меру којој је циљ „да се спречи роварење антидемократске мањине која би хтела да апстиненцијом оспори ваљаност избора“. Данас мере са истим циљем нису исте, али опозиција која бојкотује изборе заиста делује у условима политичког остракизма.

Епилог избора из 1946. године је познат. Мање је познато да је у Србији, у којој је гласало убедљиво најмање људи у поређењу са другим републикама (77%), око 12% бирача смогло храбрости да своју куглицу убацу у ћораву кутију. То је бивало чињено јавно, на изборним местима која су контролисали унапред познати победници. Три четвртине века касније у Србији, и поред велике сличности у системском окружењу, и поред постојања ако не стварне а оно симболичне ћораве кутије, једино грађанска храброст по угледу оних 12% бирача може да предупреди победу политичке ентропије сличне оној после избора 1946. Ако нема стварне ћораве кутије, утолико лакше.

23. Јун 2020.

Србија и свет

 
提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注