地缘政治而政治

У каквој су вези аутократија и политика предаје Косова и Метохије?

Пише: професор Слободан Самарџић

 

Два актуелна феномена политичког живота Србије у најужој су вези. Политика предаје јужне покрајине не би била могућа без аутократије, као што владајућа аутократија не би имала свој простор без политике предаје. Многи данас не виде да је данашња Србија двоструки губитник, а још мање да ће такав губитник остати још задуго.

Грдно се варају они који мисле да ће се Србија, ратосиљајући се Косова и Метохије, демократизовати, па у данашњој аутократији виде само најпогодније средство за општи опоравак. Први део њихове проевропске калкулације је специфично рационалан: Косово је највећа препрека на путу Србије у Европску унију и ко је спреман да је уклони добро је дошао какав год био. Али, недостаје им други део објективне рачунице: пошто је чланство у ЕУ недостижан циљ независно од предаје јужне покрајине, ЕУ као прави гарант аутократије нема суштинског разлога да мења свој став према данашњем поретку у Србији. Он се у стварности показао најефикаснијим у реал-политичкој динамици европског пута Србије који ће, како видимо, још потрајати. Осим тога, предаја Косова није једини услов подршке запада аутократском режиму. Признање Косова не тражи се из неког сингуларног разлога, већ се то чини из стратешког разлога. У том оквиру, Србија западу дугује још доста тога, а жељено испоручење услуга није могуће у поретку где се системски поштују демократска правила игре и кроз то – већинска воља народа.

Ово се емпиријски може показати на примеру доследног ћутања иначе осетљивог запада на велики број показатеља актуелне политике личне власти у Србији. Први такав показатељ јесте увођење праксе по којој је (апсолутна) власт тамо где се формално налази дата личност – до сада у својствима првог подпредседника владе, премијера и шефа државе. Све то под истим уставним правилима, дакле обавезујућим одредбама које се нису мењале. Та личност је и председник општенародне, свепрожимајуће странке, која чини механизам управљања државом и друштвом – свим државним институцијама, свим јавним службама и предузећима, готово свим локалним самоуправама, јавним и приватним медијима. Једино још дели, са једном иностраном фирмом (ММФ), управљање привредом и јавним финансијама. Тај механизам није бирократски већ дилетантски, као последица система привилегија, а не стручности, којима је обасута бројна страначка клијентела. И поред апсолутне власти, избори у Србији су готово једногодишњи и поред велике извесности победника, будући да се изборне победе ређају у једном понављаном тријумфалистичком ритуалу. И тако даље.

Чињеница да је оваква власт решила да преда Косово и Метохију није случајна. Наиме, само оваква власт то може да учини. За такве радње она је богомдана, онако неформална, ефикасна, безобзирна и горда. Изнад свега – дисциплинована, као војска на маневрима. Она је зато укинула праксу робовања уставу, законима и међународним нормама, правило јавности рада, извештавања о току и исходима преговора, праксу скупштинских расправа, дијалога са опозицијом. Радије се држи сурогата ових демократских процедура у виду свакодневних солирања култне личности и секундирања нижих рангова, манифествујући незапамћено јединство државне политике. Слободну јавну расправу замењује организованим „друштвеним дијалогом“, па када овде примети шароликост мишљења, одбаци га (и све њих који су учествовали, а било их је на десетине, можда и стотине) као бубу са ревера.

Да ли су западни чиниоци могли да замисле бољу власт у Србији од овакве. И бољи остатак политичке класе, онај формално опозициони, и културне елите, који калкулишу са Вучићевим зарђалим мачем којим треба да пресече косметски чвор. Нису могли ни да сањају да ће експеримент промене свести, бар у овим слојевима, уродити плодом. Па како да их не чувају као мало воде на длану, јер није само Косово у питању, већ и пројекат потпуне зависности тзв. српског фактора на Балкану. Шта сте рекли – демократија, владавина права, слобода медија? – све је то у реду, само се зна ред потеза. Прво поглавље тридесет и пет па све остало, а тридесет и пет све време док напорно радимо на свему осталом.

Право говорећи, у Србији су демократија, владавина права, слобода медија, па и привредни развој, почели да падају онда када је прва влада плански ушла у авантуру предаје Косова и Метохије у корацима. То је било средином 2008. године, а коинцидирало је са потписивањем Споразума о стабилизацији и придруживању са ЕУ. Крајем априла те године начињен је први уставни и законски прекршај, када је неовлашћени део поступајуће владе потписао овај међународни споразум у време техничког мандата владе. У том тренутку потписивање споразума послужило је изборној кампањи која је породила прву владу, прекршиоца правних и демократских процедура. Потом је председник државе узео у своје руке већину уставних полуга владе и отворио противуставни преседан који је усавршен неколико година касније. Све што се потом догађало, било је исход планираног тока догађаја, када су процес предаје покрајине и суноврат демократије ишли руку под руку. Али, за разлику од данашњег времена, тада је запад стекао своју резервну клијентелу власти као коректив могуће колебљивости текуће у погледу зацртаних задатака. За западне политичаре разлика између скрупулозне и бескрупулозне демонтаже демократије била је од суштинског значаја. Ова друга чинила им се као најбоље средство за остварење њихових циљева. Српска демократија пала је на косметском питању.

Ако је данас тешко замисливо враћање Косова и Метохије у правни систем Србије, још је теже замисливо враћање демократије у њен политички систем. Али, потребно је, премда не и довољно, разумети ову међуусловљеност и са њом у памети живети и преживети овај вакуум реалног времена.

Србија и свет

10. новембар 2018. 

 
提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注