国防和安全

Војно-безбедносна оријентација Србије

Пише: Драгана Трифковић

 

Ратови на простору бивше Југославије и бомбардовање Срба, оставили су несагледиве последице на Србију, међутим пораз је стигао тек од увођења такозване демократије.

Петооктобарска револуција је била генерална проба америчке тактике којом САД доводе на власт своје кандидате,  у циљу спровођења сопствених интереса преко политичких елита  а на штету државних и националних интереса окупиране земље. Исти такав сценарио виђен је после у многим земљама где су САД организовале обојене револуције, као што се то десило недавно са Украјином.

Након 2000. године, када су западне агентуре довеле своје сараднике на власт у Србији, престаје да постоји суверенитет и држава а остаје огољена сила узурпираних институција. Политичка сцена Србије је годинама пројектована до детаља, и ми данас имамо тотално једноумље у Скупштини иако преко 50% народа мисли другачије. Све политичке странке у Скупштини Србије заступају евроатлантске интеграције Србије, док се 55% грађана противи ЕУ а преко 80% НАТО-у међутим њихову вољу нико не заступа. Бомбардовање Србије од стране НАТО алијансе оставило је трајне економске, еколошке и здравствене последице, бројне цивилне жртве и велику материјалну штету која се процењује на сто милијарди долара.

Поред изразито лошег односа већине Срба према НАТО организацији, политичке елите су тихо и постепено успеле противно вољи народа да доведу Србију на корак до учлањења у ову организацију. Кроз такозване реформе војске по инструкцијама НАТО, доведена је у питање одбрамбена способност земље. Србија је формално војно неутрална држава на основу члана Резолуције о заштити суверенитета, територијалног интегритета и уставног поретка Републике Србије. Ова резолуција донета је 26. децембра 2007. године у Народној скупштини и њоме је дефинисано начело војне неутралности Србије. У члану 6. резолуције стоји: „Због укупне улоге НАТО пакта, од противправног бомбардовања Србије 1999. године без одлуке Савета безбедности до Анекса 11 одбаченог Ахтисаријевог плана, у коме се одређује да је НАТО „коначан орган“ власти у „независном Косову“, Народна скупштина Републике Србије доноси одлуку о проглашавању војне неутралности Републике Србије у односу на постојеће војне савезе до евентуалног расписивања референдума на којем би се донела коначна одлука о том питању“.

Међутим пре усвајања војне неутралности, међународни положај Србије је знатно измењен потписивањем низа договора: Споразум о транзиту НАТО трупа (2005.), СОФА споразум са САД (2006.) , програм НАТО Партнерство за мир (2006.).

Поред тога НАТО је 2006. године отворила канцеларију у Београду и то у згради Министарства одбране Републике Србије коју је претходно 1999. бомбардовла.  Већина становника Србије није у позицији да разуме процес приближавања Србије НАТО, јер се он одвија нетранспарентно управо са циљем да грађани не схвате његову суштину. Са друге стране на територији Србије тј покрајине Косово и Метохија од  завршетка бомбардовања Србије се налазе стране војне базе са војском. У таквим околностима можемо да говоримо о окупацији земље, а не о војној неутралности.

И након доношења скупштинске резолуције којом је дефинисана војна неутралност, политичке елите су наставиле да уводе Србију у НАТО, као и да сарађују са САД. Закључени су нови договори: Споразум о безбедности информација између Србије и НАТО (2008.), отварање мисије Републике Србије при НАТО (2009.), покретање процедуре за израду Индивидуалног акционог плана партнерства (ИПАП) између Србије и НАТО (2011.), Усвајање ИПАП (2015.) што представља највиши ниво сарадње за земљу која није чланица Алијансе.

Поред тога, Војска Србије је учествовала у вежбама оружаних снага САД и НАТО у Немачкој 2014. које је Америка дефинисала као оцену знака спремности НАТО да се одупре руској агресији. У овим вежбама су заједно са припадницима српске војске учествовали и припадници такозваних „Косовских снага безбедности“ односно припадници терористичке организације ОВК. Крајем марта ове године, у Београду је одржана још једна конференција о НАТО , али је у априлу одржана конференција о ОДКБ-у под називом „Нови безбедносни изазови у Европи и Евроазији и улога Србије“.

За боље разумевање прилика у Србији, важно је истаћи да је већина народа (у континуитету по истраживањима око 60%) за већу сарадњу Србије са РФ.

Што се тиче сарадње Србије и Русије 2013. године Србија је добила статус посматрача у Скупштини Организације договора о колективној безбедности,  2013. године је потписан Споразум о војно-техничкој сарадњи Србије и РФ а 2014. су одржане прве заједничке војне вежбе Србије и РФ.  На конференцијама које су у априлу одржане у Србији (Београд, Нови Сад и Ниш), делегација из Русије је представила алтернативу евро-атлантским интеграцијама Србије.На скупу у Скупштини Србије, који је отворио амбасадор РФ г. Александар Чепурин, говорили су координатор Аналитичког удружења ОДКБ др Игор Панарин, заменик директора РИСИ и шеф Центра за евроатлантске студије одбране др Григориј Тишченко, начелник МИА „Русија Данас“ за интеграционе пројекте Ела Терановa и декан Факултета за међународне односе, економију и менаџмент др Сергеј Устинкин.  Са српске стране скупу су се обратили Милован Дрецун испред  делегације Србије у парламентарној скупштини ОДКБ, др Санда Рашковић Ивић испред Фонда Слободан Јовановић, народни херој пуковник Љубинко Ђурковић испред Центра за Евроазијску безбедност,  некадашњи начелник Генералштаба генерал Бранко Крга и Драгана Трифковић, генерални директор Центра за геостратешке студије.

 

 

 

 

 

Изнети су следећи закључци:

 

  • Војно политичка ситуација у свету ће се погоршавати
  • Велику опасност представљају западне стратегије усмерене на дезинтеграцију Евроазије уз коришћење обојених револуција, информационог рата, екстремизма, тероризма и принуде војном силом
  • САД су формирале „команду за тренутни глобални удар“ укључујућу и нуклеарна средства као и глобалну антиракетну одбрану
  • САД желе да формирају тампон зону између Русије и Западне Европе која ће бити контролисани извор нестабилности и инструмент за обуздавање Русије
  • У војној доктрини САД и Закону о оружаним снагама говори се само о заштити територије САД и њених интереса у иностранству, без речи о заштити њених савезника
  • Геополитичке промене ће изменити и међународне односе што ће утицати на будућност Европе
  • Обједињавање евроазијског простора донеће економски просперитет, стабилност и сигурност, како економску тако и војно-безбедносну
  • Земље на Балкану треба да се повезују са циљем заједничке сарадње са РФ
  • Деловањем западних сила је дезинтегрисан и осакаћен српски етнички простор, а држава је постала колонија
  • Србија није војно-неутрална земља
  • Србија треба да преиспита спољну политику и да се окрене правцима који ће зауставити разарање државеи који могу да јој донесу просперитет
  • Србија треба стратешки да се оријентише на интеграције са Русијом
  • Србија треба да појача сарадњу са ОДКБ, а развој односа Србије и Русије треба бити ослобођен утицаја политичких елита

 

На скупу је изнет предлог подношења иницијативе ОДКБ  за развој и учешће Србије у програмима сарадње са овом организацијом по узору на сличне програме кроз које Србија сарађује са НАТО као земља која није члан организације. Интензивирање сарадње Србије са ОДКБ може да побољша положај Србије и делимично допринесе заузимању позиције прокламоване неутралности.

 

15. април 2015. 

 

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注