地缘政治而政治

Предраг Аранђеловић: Српско национално питање у XXI веку

Пише: Предраг Аранђеловић

Од поновног успостављања вишепартијског система 1990. године, отворио се широк простор за артикулацију националних идеја и давање одговора на многобројна национална питања која су била запостављена и забрањена од Другог светског рата. Један историјски осврт на српску националну мисао и програме је незахвално а и немогуће направити у једном тексту. Државотворност српске националне идеје пушта дубоке корене који се пружају до Средњег века. Коначним падом Српске деспотовине та идеја се конзервира у окриљу Српске Цркве и „дијаспоре“ која се повукла на север и запад пред османским освајањима. Из црквених кругова повремено излазе на видело схватања културног и националног идентитета које су углавном испровоциране споља, односно догађајима који су утицали на српски народ.

Почетак 19. века даје један нови замах и све визије о ослобођењу и уједињењу се обједињују у првом правом систематичном програму – Начертанију.  И остале тежње везане за спољашњу и унутрашњу слободу сливају се низ један левак у 1918. годину, када се чинило да је југословенска држава завршна реч и тачка српској националном плану. Помало уљуљкана овим великим достигнућем српска политичка, интелектулна и културна елита се буди касно, пред сам почетак рата. Исто се дешава и током рата у оквиру равногорског покрета. Као некада пред Турцима српска национална идеја пред новим комунистичким властима се изнова повлачи, чува и негује у Цркви и дијаспори.

Иако је то данас непопуларно рећи међу људима десничарског погледа на свет, програм Српског покрета обнове из 1990. године, по својој свеобухватности националног питања, представља најпотпунији свесрпски програм у последњој деценији 20. века. Иако класичан страначки програм његово извориште је управо тамо где се ова мисао очувала, у Цркви и дијаспори. Политичка пракса и modus operandi, а пре свега деловање неприкосновеног лидера ове странке Вука Драшковића баца љагу на прекаљене идеје које су после пола века жариле, пре свега млада срца Срба у Србији и бившој Југославији. Догађаји из 1991, 1993, 1996/97 и 1999. године су потпуно мењале правац политике СПО да би на крају дошле у своју супротност. Врло брзо после објављивања програма он остаје мртво слово на папиру.

Са друге стране Српска радикална странка је имала једну горку мешавину националних идеја суштински лишених српске традиције пре 1944. године, негде одсецајући ту вертикалу у којој круна тј. српске државне традиције и духовност, односно Црква, немају ни приближну улогу коју су имале у историји српског народа и готово се прави сваки отклон од њих. Не чуди такво деловање  с обзиром да је програм сачињен на чисто материјалистичким основама а чији је лучоноша био осведочени марксиста а касније мирнодопски војвода Војислав Шешељ који је војевао укупно 2 минута пред телевизијским камерама. Ако погледамо политику његових наследника ништа даље од тога истога нећемо видети.

Оно што је интересантно да су  чак и центристике странке тога времена кокетирале са српском националном идејом.

Од средине деведесетих ДСС је препознат као барјактар историјског тока националне мисли, додуше врло млако, стидљиво, уздржано, готово анемично. Када су Војислав Коштуница и ДСС у датим околностима преузели одговорност за вођење државе, чињеница је да су покушали да на тим основама воде политику. Колико су у томе успели, друго је питање. Ипак, неоспорно је да су идеолошки доследно деловали до одласка са политичке сцене Војислава Коштунице и одласка из странке Санде Рашковић Ивић. Након тога се странка прелива у Нови ДСС, нове али нејасне концепдије које очигледно праве отклон од изворног програма ДСС.

На 800-ту годишњицу краљевске круне Стефана Немањића основана је Народна странка. Иако није одмах препозната као таква, она је управо тежила да баштини српске државне идеје и традиције. То се јасно види у програму Народне странке који је 2023. године допуњен Прогласом о српском питању у 21. веку.[1]

Свесни да из дана у дан од српске државе остаје руина из које се непрестано извлчи свака преостала цигла, прва тачка говори о обнови и устројству суверене државе. Уравнотежена спољна политика са инсистиеањем на војној и политичкој неутралности, врло интересантним и оригиналним решењима за регионалну политику, представљају суштину другог сегмента овог стратешког документа. У обе тачке средишње место заузима Косова и Метохије.

Просвета и култура представљају основ за формирање слободног човека у слободном друштву и држави, са изразитим идентитетским садржајем уз ослањање на проверене институције овога народа. Очување свега што су нам преци оставили у културном и историјском смислу са развитком и неговањем културе сећања чини гарант националног опстанка у 21. века. Без наше дијаспоре било који национални програм не може бити остварен те је неопходно да се, као код других народа који имају снажну, способну и утицајну дијаспору, обезбеди достојно место о одлучивању како везано за матичну државу тако и за Србе у региону и свуда у свету.

Темељ одрживости сваке државне творевине или државотворне идеје јесте јака економија која је кадра да све то изнесе. Да би се економија развијала неопходно је здраво радно становништво па је питање демографије и бриге о грађанима уско скопчано са економијом. Предуслов је враћање финансијске суверености земље како би држава припомогла способним и предузимљивим људима да подижу привреду без задуживања или продаје природних добара уз опасност по животну средину.

Проглас као позив на изградњи платформе „Српско питање у 21. веку“ оставља широк простор институцијама, интелектуалцима и осталим политичким субјектима да се саборно приступи употпуњавању националног програма. У основи је пружена рука свима да се усагласи минимум националних интереса који ће бити неоспорни без обзира на политичке гарнитуре које се буду мењале у вођењу државе. Оно што је битно је надстраначки карактер, модерно речено инклузивност,  учешће које ће подстицати све актере на заједничком испуњавању договореног програма за опстанак и развој српског народа у 21. веку.

说明:

[1] https://www.narodna.org.rs/files/000/000/000/66/9b4c6af47db5ce4d30a78b4bd35bd4a52d9cd1e8.pdf

23. фебруар 2024. 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注