地缘政治而政治

Значај решавања косовског питања за будућност српско-руских односа

Драгана Трифковић, директор Центра за геостратешке студије на Руско-балканском самиту у Вороњежу

Косово је без сумње најважније државно и национално питање Србије. Али иако је то тако, Србија нема дефинисану званичну политику по питању Косова и Метохије.

С друге стране западне силе имају јасно дефинисане планове којима желе да заокруже такозвану косовску независност. Окончање овог процеса за Албанце и њихове савезнике би значило ослобађање сваке одговорности за бомбардовање Србије, почињене злочине и сепаратизам.

Пристајање Србије на косовску независност, односно потписивање свеобухватног мировног договора са Косовом, значило би добровољно одрицање Србије од 15% своје територије. Овакав потез би представљао историјску националну катастрофу и имао би крајње негативан утицај на будућност Србије.  То би био јединствен пример у свету да се нека држава добровољно одрекла своје територије и сигурно би подстакао даљу дезинтеграцију државе.

Актуелне владајуће структуре нису представиле платформу за решавање косовског проблема, иако је то било једно од предизборних обећања грађанима. Уместо јасно дефинисане политике, председник Србије води тајне преговоре о чијем исходу се јавност у Србији обавештавала углавном из медија. За време претходне власти је започет технички дијалог у Бриселу, да би садашње власти тај дијалог подигле од техничког на ниво преговора два премијера, а затим и два председника. 2013. је потписан кључни Бриселски споразум којим се Србија обавезала да ће инсталирати класичну границу између Косова и остатка Србије, као и да ће интегрисати судство и полицију у систем независног Косова. Све преузете обавезе, Србија је испунила, иако су оне противуставне.

С друге стране Албанци нису испунили ништа од онога што је договорено, чак нису формирали на Заједницу независних општина која је планирана у складу са Уставом Републике Косово. Уместо тога Албанци су формирали Војску Косова што је противно Резолуцији 1244, међутим руководство Србије није адекватно реаговало на овај потез и практично се прећутно сагласило са формирањем војске спаратистичке државе. На седници УН посвећеној теми Косова, руски представник је више пута захтевао да се расформира Војска Косова али председник Србије није ни споменуо овај проблем, већ је захтевао само укидање 100% царине коју су паралелне власи Косова увеле за српску робу. У међувремену бриселски преговори су доживели неуспех и уместо да Србија објави да излази из тог процеса, што би значило и анулирање претходно постигнутих договора, руководство Србије је остало при чврстом ставу да жели да постигне договор са албанском страном.

С обзиром на то да су у међувремену одржани избори на Косову и Метохији преговарачки процес са Албанцима није настављен али се очекује да ће убрзо бити, чим се формира нова власт такозваног независног Косова. Каква се решења нуде?

Прво решење за које је лобирао активно председник Србије преко свог саветника Тонија Блера је потписивање свеобухватног мировног споразума који подразумева прекрајање постојећих граница Србије. Албанци би према таквом договору добили готово целу територије Косова и Метохије и део југа Централне Србије. За узврат Србија треба да задржи контролу над малим делом севера Косова где већински живе Срби, што треба да буде представљено као успех за Србију. Свеобухватни мировним споразумом је заснован на Ахтисаријевом плану о независности Косова. Он би значио и улазак Косова у УН, где би се у самом документу изразио захтев за промену Резолуције 1244.

Друго решење које је поново актуелно је Ишингеров план из 2007. године који је тадашња Влада одбацила јер је водио ка признању независности Косова. Ово је модел којим су две Немачке 1972. године уредиле односе тако да формално није дошло до међусобног признања али су и Западна и Источна Немачка постале чланице УН.

Оба понуђена решења омогућила би Косову да постане члан УН и других међународних организација, што би аутоматски подразумевало и улазак Косова у НАТО. Таква ситуација би даље водила ка интеграцији целог Балкана у НАТО и затварању врата за ширење руског утицаја.

С друге стране став већине грађана Србије је такав да не подржавају признавање косовске независности и одрицање од јужне српске покрајине. Према недавно спроведеној анкете, 75% грађана Србије би овакав чин сматрало велеиздајом.

Српска православна црква недвосмиселно подржава став већине грађана Србије и противи се било каквој идеји разграничења, признавања и одрицања од Косова, иако је владајућа структура вршила велики притисак на цркву да промени свој став.

Русија се чврсто залаже за решавање косовског питања у складу са Резолуцијом 1244, Уставом Републике Србије и вољом већине грађана, што је председник Руске Федерације Владимир Путин потврдио у свом обраћању. Овакав став је поновио и председник руске Владе Дмитри Медведев приликом недавног боравка у Србији.

Ипак чини се да председник Србије, без обзира на све наведене чињенице, као и на тенденцију повлачења признања Косова од стране многих држава, жели да потпише договор са Приштином под изговором постизања трајног мира са Албанцима. Јасно је да таквим путем мир не може да буде достигнут већ ће то бити додатни импулс за даље стварање Велике Албаније.

Приликом боравка у Лондону у јуну ове годне, премијерка Србије Ана Брнабић је недвосмислено изјавила да ће Русија изгубити превелику политичку тежину у Србији онога тренутка када се реши косовски проблем и да ће се односи са Русијом свести на енергетску сарадњу.

Уверена сам да је то тачна пројекција али се надам да се она неће остварити. То свакако највише зависи од одлуке једног човека, односно председника Републике Србије, који је сконцентрисао сву власт и обезвредио улогу институција. Без његовог решења и коначног потписа, косовски Албанци не могу да остваре независност.

Желим да се захвалим Руској Федерацији и посебно председнику Путину на великој подршци Србији за очување територијалног интегритета, на дугогодишњој дипломатској и политичкој помоћи и поред многобројних препрека и пре свега на бескомпромисном залагању за поштовање међународног права. Позвала бих Русију да се више укључи у дешавања на Балкану и да не дозволи доношење једностраног решења наметнутног од стране САД. Посебно због тога што ће решавање косовског питања имати велики утицај на будућност руско-српских односа.

Хвала на пажњи.

13. Новембар 2019.

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注