地缘政治而政治

Драгана Трифковић за руске медије: Србија у генералном штрајку (први део)

已经Trifkovic总干事的中心的地缘战略的研究

Бројни протести грађана последњих месеци широм Србије и високе тензије у друштву доводе до потпуне блокаде у функционисању државе и друштва, која утиче на све аспекте живота. Незадовољство грађана се годинама непрекидно повећава, а да се притом узроци незадовољства не отклањају. Грађани Србије не виде чак ни мале помаке у решавању многобројних нагомиланих проблема што је довело до свеопштe фрустрацијe која се затим трансформисала у свеопшти бунт. Ако изузмемо политичке пароле које више никоме нису интересантне, јер иза њих не стоји ништа што има тежину, и веома површне анализе које не задиру у узроке лошег стања, можемо да констатујемо да је ситуација веома озбиљна.

  • Вишедеценијска деградација

Потребно је усресредити се на актуелна дешавања, али се осврнути и на прошлост, јер незадовољство грађана Србије има дубоке корене. Они сежу до времена стварања Југославије, а затим и њеног распада, где су Срби као конститутивни народ ове државе, који је у њу уградио своје победе/жртве и у Првом и у Другом светском рату, оклеветан и окривљен као једини кривац за све лоше што се дешавало приликом распада Југославије. Одређени компромиси и уступци српске стране приликом стварања Југославије, послужили су као матрица приликом промене државног уређења, када су српски интереси још више уступили. У социјалистичкој Југославији створени су услови за даље растакање српске државотворности као и распарчавање и сужавање простора на којем живе Срби. Санкције наметнуте од стране западних држава деведесетих година прошлог века и НАТО агресија на Србију, нанеле су огромне и дугорочне последице Србији. Све то је створило услове да дође до политичких промена, на које су велики утицај имали и спољни фактори. Ове промене десиле су се у време успона САД које су до тада оствариле услове да се прогласе једином светском силом.

Прва реализована обојена револуција по методама Џина Шарпа десила се петог октобра у Београду и она је позната под називом „петооктобарска“ или „булдожер“ револуција. Она је довела до пада режима Милошевића, који је био крајње непопуларан у Србији. Иако су многи склони томе да на Милошевића данас посматрају са одређеном сентименталношћу, јер се ствари после његовог пада нису поправиле, већ само погоршале, чињеница је да је његова владавина оставила тешку заоставштину. Американци, са којима је он некада јако блиско сарађивао, успели су да од њега направе жртву тиме што су му судили у Хагу. Да није те чињенице његова владавина би се сасвим другачије оцењивала. У сваком случају незадовољство грађана Милошевићевим режимом створила је услове да дође до политичких промена, које је Запад, коме Милошевић више није био потребан, свесрдно помогао.

  • Александар Вучић као савезник Запада

Оно што је битно да напоменемо, то је да је данашњи председник Србије Александар Вучић био део Милошевићевог режима, као најмлађи министар у Влади у то време. Из његове биографије је интересантно то да је након завршетка Правног факултета у Београду отпутовао у Енглеску где је према неким наводима учио енглески језик, а према другим радио као бармен. О боравку у Брајтону Вучић нерадо прича, али оно што је симптоматично то је да се његова политичка каријера након тога, развијала космичком брзином. Наиме по повратку из Енглеске Вучић је променио професију те је као дипломирани правник почео да се бави новинарством и политиком. Убрзо после тога је постао народни посланик као члан озлоглашене Српске радикалне странке. Александар Вучић је остао упамћен као екстремни националиста који је у Скупштини Србије 1995. изговорио  (обраћајући се муслиманима у БиХ) следеће речи: „Убијте једног Србина, ми ћемо стотину муслимана“. Ко и његов духовни отац Војислав Шешељ, Александар Вучић је добродошао Западу ради аргументовања свих оптужби које су конструисане против Срба. Познато је да су нацисти у Србији за време окупације у Другом светском рату, убијали сто српских цивила, међу којима и деце, за једног убијеног немачког војника. Али таква злодела никад нису чинили Срби. Познато је и ко увек игра на карту етничких и верских подела и на изазивање мржње и сукоба.

Као министар за информисање у влади Мирка Маријановића (1998-2000), Вучић је остао упамћен по Закону о информисању којим се режим брутално обрачунавао са медијима и новинарима. Тадашњу коалициону владу чиниле су три партије, Социјалистичка партија Србије Слободана Милошевића, Југословенска левица (партија Милошевићеве супруге Мирјане Марковић) и Српска радикална странка Војислава Шешеља. Ипак мора се рећи да је медијска слобода у Србији тада, за време Милошевићевог режима који су многи оцењивали као диктаторски, била на делеко вишем нивоу него данас. Један од разлога незадовољства грађана Србије данас, свакако је злоупотреба медија у дневно-политичке сврхе од стране владајућег режима, као и медијска цензура, уз суров обрачун са неистомишљеницима.

Такав начин владања, уз све друге установљене механизме власти, још од времена увођења вишестраначја у Србији, не дозвољава формирање аутентичних странака и покрета. У Милошевићево време је постојала системска опозиција коју су чиниле Српска радикална странка и Српски покрет обнове, а данас и поред многобројних регистрованих странка и покрета практично не постоји опозиција. Владајући режим у Србији је последњих година, уз подршку западних сила, радио на томе да стави под контролу све опозиционе партије (али и аналитичаре, новинаре и интелектуалце) и са леве и са десне стране, као и да унутар њихових редова искључи све кадрове који воде рачуна о српским државним и националним интересима. Као главни критеријуми за кадрирање у Србији уведени су спремност на потчињавање и послушност, склоност ка корупцији, отсуство политичких и свих других ставова и норми, ниска образованост, неоптерећеност моралом, несавесност итд.

  • Садашњи режим је за интресе Запада урадио много више него прозападни режим

Иако режим Александра Вучића прибегавајући политичким манипулацијама покушава да припише бившем демократском режиму одговорност за суноврат државне политике, он за то нема превише основа. Демократски режим који је дошао на власт након 5. октобра 2000. године, био је отворено про-западни и про-европски, али тада су геополитичке околности биле сасвим другачије. Међутим и као такав, демократски режим није био спреман да у чињењу уступака Западу прелази одређену границу, посебно не ван оквира Устава Републике Србије. Што се тиче спољне политике, демократске власти су водиле избалансирану спољну политику која се заснивала на четири стуба спољне политике: САД, ЕУ, Русија и Кина. Најважнији договор за стратешку сарадњу Србије са Русијом, потписан је у време демократских власти када је компанија Гаспром њефт купила већински пакет акција у Нафтној индустрији Србије и тиме постала најважнији партнер за међудржавну енергетску сарадњу. Након модернизације у коју је Гаспром њефт уложио огромна средства НИС је постао водећа компанија на читавом Балкану. Такође за време демократских власти потписан је и уговор о отварању Српско-руског хуманитарног центра у Нишу који има све услове да постане главни хуманитарни центар на Балкану. Као што је извесно, недавно је Александар Вучић најавио да  је Србија принуђена да предузме кораке по питању руског удела у НИС према захтеву Американаца.  То практично значи незаконито одузимање руске имовине путем национализације, уколико руска страна одбије да о томе преговора. О томе да је режим Александра Вучића спреман да раскине енергетску сарадњу Србије са Русијом, одавно се говорило, а очигледно и припремало са САД. У септембру прошле године, Марко Ђурић министар иностраних послова Србије, човек који је у Србији препознат као заштитник интереса САД и Израела, потписао је у Вашингтону договор о стратешком партнерству Србије и САД у области енергетике. Главни циљ овог договора је да се САД омогуће инвестициона улагања у енергетском сектору Србије. У суштини сви важни договори са Русијом о сарадњи на пољу енергетике и у оквиру хуманитарне сарадње који су потписани за време демократских власти, сада су у опасности да буду поништени. Претходно је Александар Вучић прекинуо војну сарадњу са Русијом и нарушио војну-неутралност Србије тиме што је продао огромне количине наоружања Украјини, по захтеву САД. А недавно је начелник Генералштаба Војске Србије, генерал Мојсиловић обавестио јавност да је Србија раскинула низ уговора са Русијом о набавци наоружања. То је такође био очекиван потез јер је Вучић раније потписао договоре са Француском, Израелом и Кином којима је Војска Србије потпуно променила стандарде који су се некада ослањали на руско наоружање. Овде је наравно неопходно напоменути да је за време режима Вучића потписано низ стратешких договора о сарадњи са НАТО (СОФА, ИПАП и др.) којима је Србија дефакто потпуно стављена под окриље НАТО пакта, иако званично није постала чланица. Међутим о овим чињеницама већина јавности у Србији није чак ни обавештена, те није свесна тога колико је далеко Србија отишла у сарадњи са евро-атланстким структурама. Оно чега јесте јавност свесна, то је да је садашњи режим противуставно предао контролу над јужном српском покрајином Косово и Метохију по договору са Западом. И да се показују као тачне тврдње да је овакав уступак био услов за довођење режима Александра Вучића на власт. Наиме 2012. године је тадашњи председник Србије Борис Тадић одбио да потпише противуставни Бриселски споразум и интегрише српске институције у систем такозваног независног Косова, након чега је Запад решио да промени власт и стави све карте на Српску напредну странку Александра Вучића. Ова странка настала је из Српске радикалне странке кроз трансформацију екстремно националистичке политике у умерено про-европску уз помоћ западних обавештајних служби. С обзиром на то да је Александар Вучић био неприхватљив и непопуларан у јавности, одабран је Томислав Николић за први план као прелазно решење. Одмах након промене власти 2012. године коалиција чији основу до данас чине Српска напредна странка Александра Вучића и Социјалистичка партија Србије наледника Милошевића, Ивице Дачића, потписала је противуставне договоре са Приштином на бази Бриселске платформе и наставила активно да учествује у демонтажи државе Србије на Косову и Метохији. За последњих дванаест година колико је Српска напредна странка на власти, држава Србија је постепено у континуитету својевољно губила контролу над јужном српском покрајином и данас практично ништа више не контролише. Запад је тако успео да реализује пројекат косовске независности преко псеудо-патриотских структура, а да јавност у Србији остане анестезирана. Викиликсове депеше су разоткриле да је Запад схватио да ће далеко лакше реализовати своје планове у Србији ако доведе псеудо-патриотске структуре на власт које ће  јавност убеђивати у једно, а у пракси спроводити све супротно. Једина препрека за Запад остаје руско противљење легализацији лажне државе Косово, али Запад рачуна на то да ће уколико Вучић потпуно раскине односе са Русијом, а његова политика иде у том правцу, решити и ту препреку.

Текст је објављен у Федералном информационо-политичком часопису «Персона Страны»

Сербия в хаосе | Федеральный информационно-политического журнала «Персона Страны»

9. фебруар 2025.

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注