地缘政治而政治

Исламска револуција и глобални отпор против америчког империјализма и ционизма

Пише: Хумаира Ахад

Високи билборд у луксузном кварту Техерана најављује 46. годишњицу Исламске револуције. Али оно што ову таблу чини интригантном је њена локација – високо стоји у округу названом ни по коме другом него по јужноафричкој икони против апартхејда, Нелсону Мандели. Ово симболично именовање булевара нуди увид у идеолошки пут Исламске Републике Иран под вођством имама Хомеинија усвојен након 1979. године. Сам Мандела је често признавао да је имам Хомеини, оснивач Исламске револуције, био извор инспирације на његовом сопственом путу ка слободи. Утицај Велике револуције, која је означила крај Пахлавијеве диктатуре коју је подржавао Запад, није се зауставио на њеним границама. Он се таласао широм света, остављајући траг на ослободилачким покретима у различитим деловима света. За многе потлачене нације, Исламска револуција 1979. постала је више од историјског догађаја. Био је то светионик пркоса, који је палио пламен отпора против тираније и неправде. У његовој сржи била је моћна порука: потпуни прекид неоколонијалне доминације и немилосрдне експлоатације света од стране западних империјалних сила. После тога, антиимперијалистичка осећања су порасла, добијајући замах као никада раније. Иран се позиционирао на чело глобалне кампање за заговарање права потлачених и потлачених, одражавајући гласове потлачених.

„Ова револуција је пореметила миран сан колонизатора. „Људи су доказали да могу сами да одређују своју судбину не ослањајући се на Исток или Запад“, приметио је британско-амерички историчар Бернард Луис, описујући сеизмички помак који је он увео у светске послове. У свом срцу, Револуција је подржавала непоколебљив принцип: Исламска Република стоји против сваког тлачитеља и стоји уз сваког потлаченог, промовишући културу отпора и посматрајући је као легитиман и достојанствен пут ка обезбеђивању права нација од глобалне ароганције.

Порука револуције широм света

Са тријумфом Исламске револуције у Ирану, имам Хомеини је јасно ставио до знања да суштина револуције лежи у тежњи за слободом ослобођеном стиска западне доминације. Да би заговарали социјалну правду и бранили потлачене, „извоз револуције“ се појавио као дефинишућа доктрина ере после 1979. године. Али овај извоз није био територијално освајање, то је био покрет укорењен у дубљим идеолошким токовима – антиимперијализму, отпору глобалној хегемонији и оснаживању маргинализованих.

„Иран је показао да људи могу да се супротставе чак и најсофистициранијим репресивним режимима. Утицај овог дискурса био је очигледан у устанцима као што је Арапско пролеће, где је арапска омладина, инспирисана иранском борбом, оспорила корупцију и зависност својих влада“, приметио је Ноам Чомски, познати амерички интелектуалац. За имама Хомеинија, извоз револуције значио је нешто много веће од географске експанзије — то је био позив на друштвено-политичко буђење нација. „Сви народи се пробуде, и све владе се пробуде! Ослободите се ове невоље, ове доминације која вас је заробила. Док су ваши ресурси опљачкани, ви живите у сиромаштву — устаните и повратите своје достојанство“, изјавио је он. Појашњавајући праву суштину извоза револуције, он је чувено изјавио: „Када кажемо да желимо да извеземо револуцију, мислимо на ширење истог духа, исте духовности и истих принципа који су цветали у Ирану. Не желимо да машемо мачевима или да дижемо оружје да бисмо напали друге.”

Разбијајући заблуде које су ширили противници, он је одлучно изјавио: „Извоз револуције не значи покретање рата, агресије или освајања. То значи преношење његове поруке и мисије – вредности као што су независност, самодовољност, вера, част, достојанство и непоколебљива подршка потлаченим.” Ајатолах Сајед Али Хамнеи, вођа Исламске револуције, следио је исти пут и непоколебљиво је осудио извртање овог концепта од стране Запада. „Непријатељи су нас упозоравали да не извозимо нашу револуцију! И ми смо одговорили — револуције нису роба која се шаље преко граница! Ипак, баш као мирис пролећног цвећа ношен ветром, Исламска револуција је стигла до сваког кутка муслиманског света, удахнувши нови живот духу отпора“, навео је он. Он је даље осудио лажне приче које имају за циљ да дискредитују утицај Ирана: „Њихова злоба лежи у приказивању извоза револуције као ширења насиља, сукоба и разарања! Ово је, као и остала западна пропаганда, издајничка обмана.” Ајатолах Хамнеи је доследно поткрепљивао да су истински извоз револуције њене вредности – непоколебљив став против угњетавања и тираније:

„Извоз Исламске револуције значи ширење револуционарних идеала и разоткривање тиранина света. Ово није само политички став; то је наша божанска дужност. Ако то не учинимо, то би била издаја наше мисије.” Од улица Техерана до покрета потлачених широм света, револуција коју тренутно води ајатолах Хамнеи наставља да инспирише, не силом, већ снагом своје поруке која позива на правду, достојанство и ослобођење окупираних.

Покрети отпора инспирисани Исламском револуцијом

巴勒斯坦

У срцу Исламске револуције лежи принцип који одређује — отпор угњетавању. Нигде ова посвећеност није очигледнија него у непоколебљивој подршци Ирана палестинској ствари, коју сматра и верском обавезом и моралним императивом. Од самог почетка Револуције, имам Хомеини је јасно ставио до знања да Исламска Република чврсто стоји иза палестинског народа у његовој потрази за ослобођењем од ционистичке окупације. Ово опредељење није било само реторичко – манифестовало се у конкретним акцијама, почевши од симболичне замене „израелске амбасаде“ у Техерану палестинском амбасадом непосредно после револуције.

Имам Хомеини је додатно учврстио овај став тако што је последњи петак у Рамазану означио као Дан Ал Кудса — глобални дан солидарности са Палестином. Ова декларација је трансформисала палестинску ствар у међународну борбу за суверенитет и људска права, осигуравајући да она остане у савести света. „Имам Хомеини је одредио последњи петак у Рамазану као светски дан за Ал-Кудс (Јерусалем). „Исламски Уммет и слободни људи света славе ову прилику тако да Ал-Кудс (Јерусалем) остане присутан у савести Уммета и савести света“, рекао је Јахја Синвар, вођа Хамаса којег је Израел убио у геноцидном рату у Гази, хвалећи Хомеинијево непоколебљиво заговарање Палестине. Од свог оснивања 1979. године, Исламска Република Иран је неуморно радила на подршци палестинском народу, подржавајући његову борбу против ционистичке окупације и агресије. Иран пружа не само материјалну и стратешку помоћ већ и моћну идеолошку основу за покрете отпора у региону. У поруци лидеру Хамаса Исмаилу Ханији пре његове мученичке смрти, ајатолах Али Хамнеи је потврдио дубоко укорењену посвећеност Ирана палестинској ствари.

„Исламска Република Иран, као и у прошлости, има верску и људску дужност засновану на принципима Исламске револуције и неће штедети напор да подржи потлачени палестински народ и поврати његова права и отера од палестинског народа лажни и узурпаторски ционистички режим“, наводи се у поруци. Фракције отпора у Гази и окупираној Западној обали више пута су признавале улогу Ирана као окоснице њихове борбе. Подршка Ирана била је кључна у одржавању покрета попут Хамаса и Исламског џихада, обезбеђујући и ресурсе и идеолошке смернице. Палестински лидери отпора изразили су дубоку захвалност за непоколебљиву подршку Ирана. На конференцији за штампу 2021. године, Синвар је признао кључну улогу Ирана: „Исламска Република је превела завет и вољу имама Хомеинија, најбољи превод у последњих неколико година“, рекао је тада. „Они су нам дали новац, оружје и стручност. Подржавају нас у свему, уз Аллахову милост. Заслужују велико признање. Нису били са нама на земљи, али су били уз нас кроз оне способности којима смо сламали и љуљали непријатеља.” Доприноси Ирана превазилазе војну помоћ. У интервјуу 2023. за ирачку медијску кућу, Зиад ал-Накхалех, генерални секретар Палестинског исламског џихада (ПИЈ), нагласио је иранску посвећеност обнови онога што ционистичке окупационе снаге уништавају: „Ако Израел сруши кућу на окупираној Западној обали, Исламска Република Иран плаћа да се обнови. Након историјске операције Ал-Акса 7. октобра, Абу Обеидах, портпарол Хамасових бригада Ал-Касам, изразио је захвалност Ирану у видео снимку који се широко дели: „Пошто нас је Аллах почастио овим развојем догађаја [Олуја Ал-Акса], и овом победом и овим понижењем непријатеља, морамо захвалити онима које је Аллах ангажовао да учествују у овом развоју… пре свега Исламској Републици Иран.

Он је даље нагласио критичну улогу Ирана: „Иран нам није ускратио средства, оружје и друге [облике помоћи] и помогао нам је у нашем отпору снабдевајући нас пројектилима који су у прах разбили ционистичка упоришта током напада и битака које смо водили против окупатора, а такође нас је снабдео квалитетним противтенковским пројектилима које су сломиле легендарног ционисту Меркаву.“ Кроз своју непоколебљиву посвећеност Палестини, Иран наставља да се залаже за наслеђе Исламске револуције – чврсто се бори против угњетавања, оснажујући отпор и осигуравајући да сан о ослобођењу Палестине остане жив.

Јемен

Одјеци Исламске револуције Ирана одјекују далеко изван његових граница, проналазећи дубоку резонанцу у Јемену. Међу онима који су били под дубоким утицајем био је Хусеин Бадреддин ал-Хути, револуционарни вођа који је на ирански устанак против режима Пахлавија који подржава Запад, гледао као на светионик правде и пркоса западњачкој доминацији у западној Азији. Ал-Хути је у Имаму Хомеинију видео отелотворење праведног вође—оног који се не само одупирао утицају Запада, већ је и поставио темеље за независну, самосталну нацију. За њега, иранска постреволуционарна трансформација није била ништа друго до изузетна. „Погледајте оне који су успели да изграде велику нацију. Ово се може применити на Ирану, који је постигао огроман скок од Исламске револуције. „Зар нису они (Иранци), ти који обезбеђују живот, производе људе и граде нације?“ Ал-Хоутхи је једном рекао, наглашавајући успех Ирана у преобликовању своје судбине. Прогоњен упорним понижавањем Арапа од стране западних сила – пре свега САД и Израела – Ал Хути је замишљао Иран као водећу силу способну да поведе арапски свет ка достојанству и слави.

Револуционарни модел Исламске Републике, њен пркос империјалистичким снагама и њена непоколебљива посвећеност отпору угњетавању учинили су је инспирацијом за јеменску борбу. Поравнање између Јемена и Ирана није било само стратешко већ дубоко идеолошко. Обојица су делили револуционарни дух — посвећеност супротстављању неправди и угњетавању. Инспирисан иранским моделом, покрет отпора Ансаралах прихватио је наратив пркоса, ослањајући се на антиимперијалистичке, антиционистичке и исламске слогане које је Исламска Република Иран заступала више од четири деценије. Овај непоколебљиви отпор био је очигледан у ставу Јемена током недавног геноцидног рата Израела у Гази. Са палестинским народом под немилосрдним нападом, јеменски отпор се појавио као велика снага подршке и солидарности. У храбром чину пркоса, Јемен је пореметио глобални економски поредак блокирањем израелских, америчких и британских пловила да пређу Црвено море, задавши озбиљан ударац израелској економији. Ова блокада је нанела милијарде долара финансијских губитака, директно доводећи у питање способност ционистичког режима да одржи напад на опкољени народ Газе.

Фото: Исламска револуција у Ирану 1979.

Посвећеност Јемена отпору, слично као и иранска, сведочанство је трајне моћи револуционарних идеала – непоколебљивог супротстављања угњетавању, пркосећи империјалистичким снагама и обезбеђивању да пламен правде гори у целом региону.

Либан

Велики утицај Исламске револуције у Ирану 1979. одјекнуо је широм региона, посејајући семе отпора у нацијама које се боре против угњетавања. Ово се такође видело у Либану, где је успон покрета отпора Хезболаха 1980-их постао одлучујући тренутак у модерној историји земље. Хезболах се појавио као директан производ револуционарне идеологије коју је заступао имам Хомеини. Покрет је црпио дубоку инспирацију из свог позива да се одупре угњетавачу, усвајајући своја учења као темељ своје борбе.

Током грађанског рата у Либану, земља је била захваћена хаосом, а либански народ је чезнуо за снагом која би могла да врати стабилност, безбедност и осећај сврхе. У овој турбулентној ери идеали Исламске револуције нашли су плодно тло, нудећи ратом уморном становништву пут напред заснован на отпору, правди и самоопредељењу. „Најважнији одјек иранске револуције био је у Либану“, пише Аугустус Нортон, аутор књиге Хезболах: кратка историја. „Ова револуција је пружила контекст за појаву још једне организације, а то је био Хезболах, ’Божја странка’“, додаје он. Међутим, није само идеологија подстакла Хезболахов успон – инвазија ционистичког режима на Либан у јуну 1982. и његова брутална окупација јужног Либана одиграли су кључну улогу.

Суочени са масакрима и немилосрдном израелском агресијом, либански народ је видео Хезболах као свој штит, силу која би могла да се супротстави израелској окупацији. Вођен учењима Имама Хомеинија и револуционарним моделом Ирана, Хезболах је брзо мобилисао масе, уједињујући их под заставом отпора. Покрет отпора је водио немилосрдну борбу која је на крају приморала Израел на повлачење без преседана – што је био први пут да се Израел повукао са окупиране земље без формалног споразума о прекиду ватре. Ова запањујућа победа била је сведочанство Хезболахове непоколебљиве посвећености ослобођењу.

Придржавајући се принципа Исламске револуције, Хезболах сматра отпор окупацији не само политичком стратегијом, већ и светом дужношћу. Борба против Израела остаје његова централна мисија, дубоко испреплетена са ставом Ирана против империјалистичких и ционистичких снага. Ова заједничка посвећеност је такође учинила Иран и Хезболах неодвојивим савезницима у одбрани палестинске ствари. У недавним израелским нападима на Газу, Хезболах је одиграо кључну улогу у подршци отпору, лансирајући скоро свакодневне ракетне нападе на израелске војне положаје на окупираним територијама, наносећи велику штету режиму апартхејда. Од улица Бејрута до бојних поља у јужном Либану, Хезболах остаје живо оличење револуционарних идеала који су први пут запаљени у Техерану – непопустљива сила која наставља да изазива угњетавање и редефинише отпор у модерној ери.

Ирак

Дух отпора је запалила Исламска револуција 1979. године и такође је инспирисао људе у Ираку, где су године диктатуре, стране окупације и тероризма подстакле покрет пркоса. Познат као Ал-Мукавама ал-Исламииах фи ал-Ирак (Исламски отпор у Ираку, или ИРИ), овај кровни израз обухвата операције различитих фракција ирачког отпора. Ове групе су остале непоколебљиве у својој мисији да ослободе своју домовину од стране доминације и заштите суверенитет своје нације. Прве варнице ирачког покрета отпора појавиле су се као одговор на злочине Баас режима Садама Хусеина, који је брутално тлачио свој народ. Међутим, управо је америчка инвазија 2003. претворила отпор у потпуну битку против окупације. Током своје окупације, америчке окупационе снаге су се бавиле масовним кршењима људских права – од инкриминишућих бомбашких напада у којима су измасакрирани цивили до наметања нестанака, мучења и нехуманог поступања према затвореницима. Ови злочини су подстакли ирачку омладину да узме оружје и поврати достојанство своје нације.

Борећи се да протера америчку војску и њене савезнике, ирачки отпор је покренуо серију операција чији је циљ био да се прекине америчка окупација. Њихов крајњи циљ остаје јасан: потпуно уклањање свих страних снага са ирачког тла. Размишљајући о улози отпора, ајатолах Хамнеи је нагласио његове дубоке корене у исламском буђењу инспирисаном револуцијом предвођеном Имамом Хомеинијем. „Заиста, присуство америчких и британских снага, у било којој исламској земљи, изазвало би исту реакцију коју је данас изазвало у Ираку. Талас исламског препорода и буђења захватио је исламски свет, а муслимански народи изражавају снажну жељу да се врате исламу и практикују ову узвишену религију. Ово буђење је произашло из велике исламске револуције иранског народа под вођством нашег покојног великодушног имама [Хомеинија]“. Поред своје борбе против стране окупације, ирачке снаге отпора одиграле су кључну улогу у гушењу присуства Даеша и других такфири терористичких група које су терорисале земљу. Како је Насиф Јассим ал-Кхаттаби, гувернер Карбале, објаснио: „Образовање ирачке омладине и инспирисање идејама Исламске револуције Ирана и навођење да верују да могу да стану на своје ноге помогло је ирачкој омладини да успе да оствари велику победу над тероризмом, ИСИС-ом, такфири и девијантним групама. „Постизање тако изузетног успеха резултат је инспирације Исламском револуцијом Ирана“, додао је он. Посвећеност ирачког отпора широј исламској борби проширила се и на Палестину. У знак солидарности са Газом, ирачке групе отпора гађале су америчке војне базе у Ираку и Сирији, као и кључна израелска постројења на окупираним територијама. Од улица Багдада до бојних поља у Гази, Исламски отпор у Ираку наставља да подржава наслеђе Исламске револуције, доказујући да ватра пркоса угњетавању још увек гори.

Други покрети инспирисани Исламском револуцијом

Исламска револуција 1979. године, коју је предводио имам Хомеини, означила је монументални помак у иранској спољној политици. Удаљавајући се од Запада, Иран је редефинисао своју улогу на глобалној сцени, фокусирајући своју енергију на подршку ослободилачким покретима широм света, посебно у земљама у развоју које су дуго биле угњетаване од стране империјалних сила. Једна од првих значајних спољнополитичких акција Имама Хомеинија била је прекид веза са режимом апартхејда у Јужној Африци, кључним савезником Пахлавијевог режима, који је подржавао Запад. Иран је обећао своју непоколебљиву подршку Афричком националном конгресу (АНЦ), сигнализирајући храбар став против расне неправде.

Нелсон Мандела, култни вођа АНЦ-а, касније ће описати имама Хомеинија не само као вођу Исламске револуције већ и као вођу свих покрета који траже слободу широм света. Мандела је током свог председничког мандата два пута посетио Иран, састао се са ајатолахом Хамнеијем у оба наврата. На овим састанцима, он је нагласио да су Исламска револуција и принципи имама Хомеинија били дубок извор инспирације за народ Јужне Африке у њиховој борби против апартхејда. Џерард Хорн, професор на Универзитету у Хјустону, поновио је ово мишљење, напомињући да су Исламска револуција и идеје имама Хомеинија поставиле темеље за коначну победу јужноафричког народа у њиховој борби против апартхејда и режима које подржава Запад. Дух исламске револуције стигао је и до Нигерије, где је Исламски покрет Нигерије (ИМН) основао Ибрахим Закзаки 1984. године. ИМН, дубоко инспирисан револуционарним идеалима имама Хомеинија, залаже се за успостављање исламске државе у Нигерији. Покрет, који своју снагу црпи из учења Часног Курана и исламских семинара, значајно је порастао, са хиљадама присталица који учествују на скуповима. Током ових догађаја, следбеници се јавно заклињу на верност Имаму Хомеинију, посматрајући га као вечни симбол правде и отпора.

Основно веровање ИМН-а је ослобођење Палестине, узрок који дубоко резонује код многих Африканаца, посебно у њиховој борби против угњетавања. Посвећеност нигеријског покрета Палестини додатно наглашава револуционарни талас који је запалио имам Хомеини, који је превазишао националне границе. У Пакистану је Исламска револуција изазвала трансформацију у верском и политичком пејзажу земље. Једна значајна личност која је постала истакнута био је Саииид ‘Ариф Хусаин ал-Хусаини, који је водио Тахрик-и-Нифаз-и-Фикх-и-Ја’фариииа (Покрет за спровођење закона Џафари) 1980-их. Ал-Хусаини је био ватрени обожавалац имама Хомеинија, често описиван као „вероватно најватренији обожавалац (имама) Хомеинија“ и Исламске револуције. Његово вођство је било кључно у ширењу идеала Исламске револуције, посебно у оспоравању укорењеног утицаја богатих земљопоседника и моћних елита, који су историјски угњетавали обичан народ. Ал-Хусаинијеви напори, вођени учењем имама Хомеинија, такође су изазвали талас отпора и отпорности у Пакистану, уједињујући људе под заставом правде.

Његов рад на промовисању међуверског јединства и неговању хармоније међу пакистанским шиитским становништвом, посебно кроз Миллат е Јафарииа Пакистан, био је моћна противсила секташким поделама. Његова посвећеност антисекташтву и међуверском јединству, међутим, узнемирила је пакистанског војног диктатора, генерала Зију ул-Хака и његове западне савезнике. Године 1988, ал-Хусаини је убијен од стране самих сила против којих је провео живот, али његово наслеђе као симбол отпора наставља да инспирише генерације. Непоколебљива посвећеност имама Хомеинија правди, антиимперијализму и ослобађању потлачених народа оставила је неизбрисив траг у глобалној борби за слободу. Кроз његово вођство рођен је нови талас покрета отпора, уједињених заједничким идеалима достојанства, слободе и суверенитета.

资料来源: How Islamic Revolution ignited global resistance against US imperialism, Zionism – THE INTEL DROP

11. фебруар 2025.

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

One thought on “Исламска револуција и глобални отпор против америчког империјализма и ционизма

  1. Aleksandar MIHAILOVIĆ说道:

    Треба се информисати и из другог угла, са стране оних чији се глас широм света ретко и мало чује, из средине, прве руке, која је релевантна да аутентично цени догађања не само у свом окружењу већ и на геополитичкој сцени.

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注