地缘政治而政治

Митрополит запорошки г. Лука: Национална безбедност или верска дискриминација?

Говор митрополита запорошког г. Луке из Украјинске православне цркве на Међународној конференцији у Бугарској: Блокада агресије на цркву – ОДБРАНА ПРАВОСЛАВЉА, одржаној 26. августа 2024. у Софији

Национална безбедност или верска дискриминација? Улога партије Европска солидарност у вршењу притиска на Украјинску православну цркву

Опште стање

Током рата у Украјини значајно су се интензивирала питања везана за националну безбедност и унутрашњу консолидацију. Религиозни аспект је заузео посебно место у овој дискусији, јер Украјинску православну цркву (УПЦ), која има историјске везе са Руском православном црквом (РПЦ), неки политичари и јавне личности доживљавају као могућу претњу.

У овом извештају упознаћу вас са дискриминаторском реториком и промоцијом законодавних иницијатива усмерених против УПЦ, у контексту европских демократских вредности. Посебну пажњу посветићу ставу партије Европска солидарност и њеног лидера – бившег, петог председника Украјине Петра Порошенка, некада парохијана наше Цркве, и упознаћу вас са његовом улогом у промоцији предлога закона бр. 8371. на забрану наше Цркве.

  1. Историјски и политички контекст

Историјски, у модерно доба, односи између украјинске државе и црквених структура били су сложени и контрадикторни.

У 2018. години, у условима политичких и друштвених промена, Петар Порошенко је одиграо кључну улогу у стварању „Православне цркве Украјине“ (ПЦУ), био је главни иницијатор добијања томоса о аутокефалности за новостворену асоцијацију од Патријарха цариградског и његовог Синода, што у крајњој линији није довело до превазилажења црквеног раскола у Украјини, али је значајно погоршало постојећу поделу, а ПЦУ никада није стекла свеправославно признање као структура са сумњивим канонским статусом. Упркос томе, одређене политичке снаге виде у томе покушај да се ослаби наводно постојећи „идеолошки утицај“ Руске православне цркве и ојача, како воле да кажу, „духовна независност“ Украјине, која је, пак, често праћена оштрим изјавама на рачун УПЦ.

Увођење ванредног стања у Украјини појачало је негативну реторику медија под контролом Порошенка, што је повећало незадовољство јавности према УПЦ, коју и даље оптужују да прикривено подржава руску војску. Политичка реторика против УПЦ је заоштрена, а притисци државе и појединих политичких кругова и јавних активиста значајно су порасли.

Посебно, чланови партије „Европска солидарност“, укључујући њеног лидера, користе агресивну реторику против УПЦ, називајући канонску Цркву „псеудоцрквеном структуром ФСБ“, „злим духовима“[1], „мафијом“[2] . Све су чешћи позиви на „чишћење“ украјинског друштва од „агенaта Кремља у одеждама“, односно од свештенства и парохијана УПЦ.

Такве изјаве доприносе јачању непријатељског односа према канонској Цркви, стварајући атмосферу остракизма. Тиме је створен терен за насиље и дискриминацију, која се већ манифестовала у многим инцидентима – пребијању епископа Ивано-Франковског Никите и свештенства низа епархија, тешког убода ножем свештеника Виничке епархије Антонија Ковтањука, пљачкашких напада цркава, све веће тенденције политичког притиска на верску заједницу, која је, упркос аутономији, и даље у тешким односима са украјинском државом.

  1. Лобирање за предлог закона број 8371

Предлог закона број 8371 намеће значајна ограничења верским организацијама које имају везе са центрима утицаја у земљама које је Украјина признала као агресоре, пре свега са Русијом. Ово се посебно односи на регистрацију, имовинска права и могућност обављања верских обреда. Партија Европска солидарност активно подржава овај предлог закона, видећи у њему средство за коначно ослобађање од „руског утицаја“. Петар Порошенко је у својим наступима више пута говорио о потреби да се на гласање стави предлог закона број 8371 који има за циљ забрану Украјинске православне цркве због њених веза са Руском православном црквом. Он је извршио притисак на парламент да убрза разматрање закона и критиковао кашњење у његовом усвајању[3].

Ирина Герашченко, још један истакнути члан странке, активно се залаже за усвајање закона, мобилишући подршку јавних организација и инсистирајући на транспарентности ставова парламентараца по том питању. Она је позвала да се јавно објаве имена оних посланика који се противе предлогу закона[4].

У јулу 2024. посланици Европске солидарности блокирали су салу Врховне раде, захтевајући хитно разматрање закона о забрани УПЦ. Такође су окачили постере на којима се оптужује Црква да ради за руске обавештајне службе.

  1. Кршење европских демократских вредности

Предлог закона, у суштини, подразумева лишавање УПЦ могућности да постоји у правном пољу Украјине, што представља кршење европских основних демократских вредности и противречи обавезама Украјине према Европској унији и Савету Европе.

а. Слобода вероисповести:

Један од кључних принципа које штити Европска унија је слобода вероисповести, која укључује право на слободно исповедање вере без страха од прогона, дискриминације или мешања владе.

Кршење: Активна подршка иницијативама за забрану УПЦ доживљава се као претња верским слободама. Деловање и реторика странке „Европска солидарност“ имају за циљ маргинализацију и прогон УПЦ због наводне повезаности са руским државним органима, чиме се крши основно право на слободу вере и савести, загарантовано и Уставом Украјине и међународним нормама.

б. Принцип недискриминације, који укључује верска уверења, важан је аспект људских права у ЕУ.

Кршење: Јавне оптужбе и агресивне изјаве на рачун УПЦ, као што су наводи о њеној повезаности са руским обавештајним службама или позиви на забрану њених активности, доприносе дискриминацији и друштвеној изолацији верника канонске Цркве. Такви поступци могу погоршати међуверски раздор и бити у супротности са европским принципом толеранције.

ц. Подстицање међуверског раздора:

Европски стандарди осуђују све облике изазивања мржње, укључујући међуверску мржњу, и позивају на поштовање различитости и хармоничан суживот различитих верских заједница.

Кршење: Реторика усмерена на „демонизацију“ УПЦ доводи до верских сукоба и подстиче мржњу. У ратним условима овакве изјаве су посебно опасне, јер могу да погоршају поделе у друштву, стварајући непријатељско окружење за вернике УПЦ.

д. Принцип владавине права:

Најважнији принцип европске демократије је владавина права, која подразумева поштовање права свих грађана, укључујући право на правично суђење и заштиту од арбитрарног деловања власти.

Кршење: Подршка предлогу закона број 8371, који има за циљ ограничавање активности УПЦ, изазива разумну забринутост у погледу поштовања владавине права.

Овај предлог закона изазвао је значајну и бурну дебату у контексту односа између државе и Украјинске православне цркве. Такође, овај документ је критикован не само од стране Главног научно-стручног одељења Врховне раде Украјине, већ и међународних организација, укључујући Amnesty International, које су указивале на могуће кршење људских права. Неки међународни и украјински експерти су такође приметили да би такве мере могле довести до ескалације сукоба унутар земље.

Ако се закон користи за вршење политичког притиска на верску организацију без довољно доказа о њеном учешћу у антидржавним активностима, то се треба сматрати кршењем људских права.

Систематски притисак на УПЦ, њене јерархе и вернике, подржан на високом политичком нивоу, може довести до погоршања имиџа Украјине у међународној арени и изазвати осуду европских држава и институција.

У оквиру ванредног стања забележено је на десетине инцидената везаних за дискриминацију верника УПЦ, укључујући заплену црквене имовине и нападе на свештенство. Ови случајеви показују да говор мржње и остракизам већ имају стварне последице.

Петар Порошенко наставља да активно промовише идеју о потреби пооштравања мера против УПЦ, повезујући то са циљевима националне безбедности. Међутим, његови критичари тврде да на овај начин покушава да одржи политички утицај играјући на патриотска осећања друштва.

У контексту кривичних предмета покренутих против Порошенка, неки аналитичари сугеришу да би његова оштра реторика против УПЦ-а могла бити покушај да скрене пажњу са сопствених правних проблема и мобилише бирачко тело око националистичке агенде.

Закључак

Верско-политичка ситуација у Украјини током ванредног стања показала се изузетно сложеном и напетом. У контексту сукоба са Русијом, питања верског идентитета постала су посебно акутна у Украјини. Верско питање је сада максимално исполитизовано. Украјинска православна црква постала је мета остракизма и дискриминације од стране политичких елита, укључујући лидере партије Европска солидарност.

Ова партија и њен лидер имају водећу улогу у обликовању јавног мњења, у коме се УПЦ доживљава као агент руског утицаја и претња националној безбедности. Ова реторика, која често прелази у агресивне изјаве, ствара негативан однос у друштву према УПЦ и њеним верницима, што доприноси распиривању међуверске мржње и ствара реалне ризике за права и слободе грађана Украјине.

Лобирање за предлог закона бр. 8371, који подржава Европска солидарност, показује спремност политичких снага да користе законодавне инструменте за ограничавање права сопствених грађана, што је у супротности са принципима европске демократије. Усвајање овог закона могло би озбиљно да наруши кредибилитет украјинских власти у међународној арени, посебно међу земљама Европске уније, за које је слобода вероисповести саставни део демократских вредности.

Агресивна реторика и политички притисак на УПЦ, забележени у изјавама Петра Порошенка и његових присталица, повећавају ризик од унутрашње дестабилизације и могу довести до појачаног сукоба не само на верској, већ и на друштвеној основи.

Дакле, тренутна ситуација захтева ревизију политичких приступа верским питањима и јачање гаранција слободе вероисповести у Украјини. Важно је да реторика мржње и дискриминације у односу према УПЦ не постане инструмент политичке борбе, већ да у први план дођу дијалог и међусобно разумевање, што одговара демократским и европским вредностима, што, како изјављују украјинске власти, Украјина настоји да заштити и развије.

资料来源:中心的地缘战略的研究

27. август 2024.

说明:

[1] https://www.facebook.com/petroporoshenko/posts/pfbid0GNDcDWFnXa886gfBdx11wg6dLRzyRUDaptMydE1k23AcHi6zYvvbh5rPuhRD8xJRl

[2] https://nv.ua/ukraine/politics/upc-mp-mafiya-knyazhickiy-o-zaprete-russkoy-cerkvi-verhovnoy-radoy-novosti-ukrainy-50358796.html

[3] https://www.youtube.com/watch?v=rJM8qwS-5ME

[4] https://www.facebook.com/iryna.gerashchenko/posts/pfbid024Qhvxm8Vu32UBgiJm5mnbYNWQitE3aUCpKs2UVqHp1FzqzDLPvrn2DKEknZTVJovl

 

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注