地缘政治而政治

Ратови, санкције и престројавање: Блиски исток и Африка нагињу ка БРИКС-у док политике САД подстичу регионалну нестабилност

Пише: Арееба Схервани, научни сарадник, Ayaan Institute, London, UK

Самит БРИКС-а, 16. по реду, кроз Казанску декларацију показао је САД да се ауторитет гради дијалогом међу многима, а не указима једног.

БРИКС+ је израстао у незападни блок који представља нације које су историјски биле подложне западној доминацији, принуди и агресивним тактикама. Многе земље БРИКС-а које су се придружиле или које су изразиле интерес за придруживање долазе из Азије, Африке и Јужне Америке, деле наслеђе САД, интервенције кроз санкције, војне интервенције и политичко мешање. У различитим облицима, ове нације су често биле на удару америчких економских и политичких притисака. Овогодишњи самит је открио неуспех Сједињених Држава и њихових савезника да изолују Русију на глобалној сцени. Упркос западним санкцијама, економским притисцима и покушајима да се маргинализује Русија, ове године многе нације одазивају се позиву на нови поредак – који је мултиполаран, праведан и слободан од доминације било које земље или блока.

У потрази за стабилношћу, државе Блиског истока и Африке се окрећу БРИКС-у

У Казанској декларацији, лидери БРИКС-а изразили су озбиљну забринутост због растуће кризе широм Блиског истока, са посебном пажњом на израелски геноцид у Гази који погоршава хуманитарну ситуацију на Западној обали, Либану, Сирији и Црвеном мору. Како БРИКС – који се састоји од Бразила, Русије, Индије, Кине и Јужне Африке – добија утицај, блок се позиционира као стабилизирајућа сила у региону Блиског истока и Северне Африке, дајући приоритет поштовању међународног права, суверенитета и хуманитарних потреба. Ова промена продубљује значајно удаљавање од САД, чија је политика под утицајем Израела често компликовала динамику региона.

У декларацији се позива на прекид ватре у Гази, уз осуђивањ насиља и наглашавње потребе за приступом хуманитарној помоћи и безбедним ослобађањем талаца. Блок је такође потврдио своју подршку решењу са две државе, предвиђајући палестинску државу дуж граница из 1967. са источним Јерусалимом као главним градом.

Многе земље Блиског истока и Северне Африке виде ово као нови приступ, који нуди алтернативу напорима које предводи Запад, а који су Израелу дали приоритет ван граница. Подржавајући настојање Палестине за пуноправним чланством у УН и промовишући дипломатске резолуције, БРИКС пружа платформу која се супротставља преовлађујућем наративу којим доминирају САД и који одбија да призна текући геноцид над Палестинцима у Гази и на Западној обали.

У Либану, декларација је осудила израелске ударе на стамбена подручја, наглашавајући важност либанског суверенитета и подржавајући Резолуцију 1701 Савета безбедности Уједињених нација, која позива на прекид непријатељстава дуж израелско-либанске границе. Ова позиција јача БРИКС као присталицу блискоисточног суверенитета – улога која одјекује многим земљама Блиског истока и Севера Африке које су опрезне према страним интервенцијама које игноришу локалну аутономију.

Казанска декларација се такође бави сиријским сукобом, осуђујући илегалне стране војне активности и једностране санкције, које, по мишљењу БРИКС-а, само погоршавају патњу сиријског народа.

Од нафте до могућности: Проширујућа улога Блиског истока и Африке у БРИКС-у

Као одговор на америчке санкције, многе земље Блиског истока и Африке гледају на БРИКС као на флексибилнијег партнера који поштује њихов суверенитет. Ангажовањем са БРИКС-ом, ове земље проналазе начине да заобиђу рестриктивне санкције, преферирајући односе који подржавају аутономно доношење одлука. Посвећеност БРИКС-а мултилатерализму и поштовању међународног права проширила је његову привлачност, посебно међу онима који траже праведније представљање на глобалним форумима, ослобођених притиска САД.

Фото: Самит БРИКС у Казању

БРИКС+ алијанса сада укључује неке од водећих светских произвођача и потрошача енергије, као што су Иран, УАЕ и званично позвана, Саудијска Арабија. Штавише, експанзија је у великој мери усмерена ка Блиском истоку.

Укључивање земаља Блиског истока и Африке у блок БРИКС+ није само политичко престројавање или корак ка стабилности, већ и признање њиховог растућег економског значаја. Традиционално познат по својим енергетским ресурсима, регион сада шири свој економски утицај у више различитих сектора. Ово ће такође помоћи у јачању њихове ненафтне индустрије и подстицати дубље економске везе са земљама БРИКС-а.

Ширење БРИКС-а на више земаља богатих енергијом значајно преобликује глобални енергетски пејзаж. Тренутно, земље БРИКС-а производе око 32% светског природног гаса и 43% своје сирове нафте. Овај већ значајан удео показује значај блока на глобалном енергетском тржишту. Како се све више земаља са снажним енергетским секторима, попут Казахстана, Кувајта и Бахреина, буде придружило групи БРИКС+, контрола блока над глобалном производњом енергије могла би још више да се повећа. Ово би могло довести њихов заједнички удео у производњи нафте и гаса на чак 55%, што би могло да утиче на глобално снабдевање.

Када је амерички председник Џо Бајден јавно изјавио да Израел треба да „иде напред и удари иранску нафтну индустрију“, а касније је Трамп приметио да „прво удари нуклеарну енергију, а о осталом брини касније“, цена нафте је скочила на 5%. Иран је седми по величини произвођач нафте у свету, и као критичног енергетског играча, улога Ирана у глобалној производњи нафте не може се потценити, а било какав поремећај као што је затварање Ормуског мореуза, кроз који пролази 20% светских токова нафте, ударио би на светске цене енергије.

Уз ову растућу забринутост, БРИКС+ има потенцијал да успостави независан систем трговине енергијом. Традиционално, глобалним енергетским тржиштем доминирају финансијски системи под контролом Запада, који управљају трансакцијама и диктирају трговинске услове. Међутим, ако БРИКС+ може да створи алтернативни систем, то би заобишло ове традиционалне западне финансијске институције и смањило ослањање групе на њих.

Ово би дало земљама БРИКС+ више контроле над трговином енергијом и ценама, посебно у временима нестабилности тржишта. На пример, ако су глобалне цене нафте променљиве или ако су одређеним земљама уведене санкције, БРИКС+ би потенцијално могао да постави сопствене структуре цена и трговинске услове који боље одговарају њиховим интересима, без да буду везани западним финансијским прописима или притиском.

Таква промена би могла да учини енергетско тржиште отпорнијим на спољне притиске, посебно на врсту економских санкција или тржишних манипулација које САД често користе. То би такође могло да створи уравнотеженије енергетско тржиште, где економије у успону и традиционални произвођачи енергије ван западне сфере утицаја имају већу полугу и утицај у глобалним ценама и трговини.

Проширујући свој фокус, потреба да се стратешка подручја као што су Црвено море и Баб ал-Мандаб и мореуз Хормуски задрже отвореним и сигурним, усклађујући се са интересима земаља Блиског истока и Африке са БРИКС+ за сигурним и отвореним поморским рутама.

Закључак

Недавна Казанска декларација наглашава како БРИКС прелази из економског клуба у настајању у кохезивну алијансу која намерава да преобликује глобални поредак. Мисија ове коалиције која се развија сада укључује промовисање праведнијег, мултиполарног света уз активно одупирање једностраној принуди и неравнотежи моћи између запада и истока.

За многе нације у муслиманском свету, придруживање БРИКС+ означава помак ка независнијем оквиру за економски раст и трговину. Усклађивањем са БРИКС+, ове земље имају за циљ да смање своје ослањање на западне финансијске системе, који традиционално доминирају глобалном трговином и често долазе са политичким одредбама. БРИКС+ нуди алтернативну економску платформу, усредсређену на заједнички раст, суверенитет и отпорност на санкције. Овај стожер представља шири помак унутар муслиманског света, јер ове земље настоје да изграде јача економска и стратешка партнерства са другим економијама у успону, укључујући Кину, Индију и Русију. Кроз ове савезе, они успостављају сигурнију основу за енергију, трговину, инвестиције, економску аутономију и, што је још важније, сигурност и стабилност у геополитичком пејзажу који се брзо мења.

资料来源:中心的地缘战略的研究

17. новембар 2024.

提交人的头像

关于Центар за геостратешке студије

中心的地缘战略研究是一个非政府和非营利协会成立于贝尔格莱德成立大会举行28.02.2014. 按照规定的技术。11. 和12。 法律协会联合会("官方公报Rs",没有。51/09). 无限期的时间,以实现的目标在科学研究领域的地缘战略关系和准备的战略文件、分析和研究。 该协会开发和支持的项目和活动旨在国家和国家利益的塞尔维亚,有的状态的一个法律实体和在登记册登记在按照法律的规定。 特派团的中心的地缘战略研究是:"我们正在建设的未来,因为塞尔维亚应得的:价值观,我们表示的建立,通过我们的历史、文化和传统。 我们认为,如果没有过去,没有未来。 由于这个原因,为了建立未来,我们必须知道我们的过去,珍惜我们的传统。 真正的价值是直接地,且未来不能建立在良好的方向,而不是基础。 在一个时间破坏性的地缘政治变革,至关重要的是作出明智的选择和做出正确的决定。 让我们去的所有规定和扭曲思想和人工的敦促。 我们坚定地认为,塞尔维亚具有足够质量和潜力来确定自己的未来,无论威胁和限制。 我们致力于塞尔维亚的地位和权利决定我们自己的未来,同时铭记的事实,即从历史上看已经有很多的挑战、威胁和危险,我们必须克服的。 " 愿景:本中心的地缘战略的研究,希望成为一个世界领先组织在该领域的地缘政治。 他也希望成为当地的品牌。 我们将努力感兴趣的公众在塞尔维亚在国际议题和收集所有那些有兴趣在保护国家利益和国家利益,加强主权、维持领土完整,保护传统价值观、加强机构和法治。 我们将采取行动的方向寻找志同道合的人,无论是在国内和全世界的公众。 我们将重点放在区域合作和网络的相关非政府组织、在区域一级和国际一级。 我们将启动项目在国际一级支持重新定位的塞尔维亚和维护领土完整。 在合作与媒体的房子,我们将实施的项目都集中在这些目标。 我们将组织的教育感兴趣的公众通过会议、圆桌会议和研讨会。 我们将试图找到一个模型,用于发展的组织,使资助活动的中心。 建立一个共同的未来: 如果你有兴趣与我们合作,或帮助的工作中心的地缘战略研究中,请通过电子邮件: center@geostrategy.rs

发表回复

您的电子邮箱地址不会被公开。 必填项已用 * 标注